L'Ajuntament lidera el projecte Motorsport, que vol especialitzar l'entorn del Circuit en indústria de l'automoció

Les administracions tenen la complicitat dels clústers del motor per crear un espai d'innovació tecnològica del motor

Economia

Malgrat que el projecte Motorsport i l’Espai Motor –que lidera l’Ajuntament de Granollers en el marc del pla director urbanístic (PDU) de l’entorn del Circuit de Barcelona-Catalunya– encara és poc concret, ja s’ha trobat amb alguns recels. Així, una plataforma ecologista en denuncia les amenaces, mentre que  l’Ajuntament en defensa les virtuds, i ho col·loca com una prioritat i en els seus eixos estratègics per al desenvolupament econòmic de la ciutat.
El PDU del Circuit abasta 574,2 hectàrees dels termes municipals de Granollers, Montmeló i Parets, i la Generalitat el va aprovar definitivament el desembre passat.


L’objectiu del PDU és reforçar el Circuit com a instal·lació esportiva d’alt nivell i com a pol d’activitat econòmica amb l’impuls d’activitats d’oci i serveis relacionats amb el món del motor. Així, per al govern català, el planejament inclou tres sectors d’interès supramunicipal: Torre Pardalera (12 hectàrees entre Montmeló i Granollers) per a ús comercial vinculat al motor i oficines davant la façana principal del Circuit; Can Riba-Can Ninou (30 hectàrees del terme municipal de Granollers) que ha d’acollir serveis recreatius vinculats al motor i parcel·les destinades a hotels i usos esportius, i Can Guitet (35 hectàrees de Parets i Montmeló), per a oficines, formació i investigació.

A més, a les 94 hectàrees de l’àmbit del Circuit es permeten noves activitats, com un heliport, i construccions; i a l’àmbit de Palou Sud (27 hectàrees a Granollers) es preveuen activitats recreatives, lúdiques i esportives vinculades al motor, com dos kàrtings, un professional i un amateur. A més, a la zona de Can Cabanyes de Granollers es preveuen aparcaments ocasionals en dies de màxima afluència i potenciar una xarxa de camins per connectar el Circuit i el nucli urbà de Granollers. D’aquesta manera la superfície destinada a aparcaments passarà de 63 hectàrees a 75 hectàrees.

Suport dels clústers
El Circuit s’emplaça en una zona  on, malgrat les batzegades ocasionades per la crisi, històricament ha tingut força en la indústria de de l’automoció, un sector “que ocupa 140.000 llocs de treball a Catalunya”, destaca el regidor d’Hisenda i Societat del Coneixement, Jordi Terrades.

El projecte Motorsport s’impulsarà per mitjà d’un projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) en el marc de l’estratègia europea R153, per a la qual es convoquen subvencions del FEDER. “Es tracta de crear un districte econòmic que tingui com a referència el Circuit. No és un tema lúdic com algú ens vol vendre”, assegura Terrades, qui afegeix: “No pot ser que no s’adonin que el motor és un dels sectors econòmics més importants i que tindrà més innovacions tecnològiques en un futur immediat. Motorsport és una oportunitat per atraure talent, start up, emprenedoria, i liderar els canvis en la mobilitat. No és només una oportunitat per a Granollers, també ho és per al país”, conclou Terrades.

L’Ajuntament de Granollers –així com els de Parets i Montmeló i la Generalitat– està, doncs, decidit a impulsar Motorsport, i cerca aliances estratègiques en la indústria de l’esport i els clústers de l’automoció.

Precisament, aquests clústers automobilístics –el Circuit forma part des del 2013 del Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC)– apunten alguns projectes inicials per a Motorsport, com, per exemple, la creació i promoció del Saló Internacional del Motorsport, la potenciació de la Moto Student conjuntament amb universitats d’enginyeria, l’atracció d’equips a Catalunya, la creació d’esdeveniments internacionals (enduro, trial, rallycross, autocross), la creació d’una escola de pilots internacional, el desenvolupament d’un programa d’emprenedoria, l’aplicació d’una fiscalitat reduïda per a les empreses del Motorsport i l’establiment d’un centre de referència pel Motosport vinculat a un circuit.

Edicions locals