La Diputació farà arribar fibra òptica a municipis petits per mitjà de canalitzacions a les carreteres

L'ens supramunicipal assegura que la inversió permetrà també disposar de les primeres 'smart roads'

Societat

Els diputats Joan Carles Garcia Cañizares i Jordi Fàbrega presentaven als alcaldes i al president del consell comarcal el projecte de fibra per carreteres
Els diputats Joan Carles Garcia Cañizares i Jordi Fàbrega presentaven als alcaldes i al president del consell comarcal el projecte de fibra per carreteres

la Garriga, GranollersMontse Eras

La Diputació de Barcelona iniciarà a inicis de maig les obres per fer les canalitzacions necessàries per al futur desplegament de la fibra òptica a través de tres carreteres del Vallès Oriental. Es tracta d'una primera fase que afectarà vials dels municipis de Sant Pere i Sant Antoni de Vilamajor, la Garriga, i Cànoves i Samalús.

El pressupost de licitació d’aquesta actuació és de 1.733.800 euros i el desplegament de la fibra òptica es farà a través de 22 quilòmetres de les carreteres BP 5107, BP 5109 i BV 5108.

Així ho han anunciat el diputat d’Hisenda, Recursos Humans, Processos i Societat de la Informació, Joan Carles García Cañizares, i el d’Infraestructures Viàries i Mobilitat, Jordi Fàbrega, durant l’acte presentació del projecte als alcaldes de la comarca celebrat dimarts a la tarda a la Seu de l’Arxiu Comarcal del Vallès Oriental, a Granollers.

García Cañizares ha explicat que l’obra s’acabarà abans de finalitzar l’any i que té l'objectiu, en aquesta primera fase de "fer arribar a tots els municipis que tenen carreters de la Diputació la banda ampla a través d'un tub al voral de la carretera, de manera que tots els ciutadans de la comarca tinguin els mateixos serveis". En una segona fase, que s'emprendria el 2019 o 2020, la Diputació vol "treballar conjuntament amb la Generalitat perquè hi hagi fibra òptica d’operadors i de la pròpia administració, que sigui pública". En aquest sentit, els diputats avançaven que la segona fase farà arribar la fibra òptica a una desena més de municipis, com Parets, Martorelles, Vilanova, Bigues i Riells o Santa Eulàlia de Ronçana.

D’altra banda, Fàbrega ha recordat que la corporació només pot actuar en aquelles carreteres que són de titularitat pròpia i ha posat en valor el fet "d'optimitzar recursos, ja que el cost més car és fer la rassa, l'obra civil, i afegir la fibra suposa un 10% del total del pressupost". A més, Fàbrega assegura que "ampliem la carretera amb un metre més de voral que serà remuntable per a vehicles i, per tant, millorem la seguretat".

Carreteres intel·ligents

A més, la instal·lació permetrà disposar de carreteres intel·ligents, les anomenades smart roads, que també han de permetre "reduir la sinistralitat", amb tot un conjunt de sensors al llarg de la carretera que han de permetre, per exemple, "avisar si hi ha glaçades a la calçada, si hi ha un accident a poca distància o si hi ha ciclistes", indicava Fàbrega.

Per fer-ho possible s’aprofitaran els projectes que ja es tenien planejats, com a obra ordinària inclosa en la conservació i la millora de la seguretat en les carreteres, i s’incorporarà dins de la de cuneta de formigó la infraestructura per a la fibra òptica. A la xarxa de transport soterrada, es proposa una secció de 4 tri-tubs de 20 mm i comptarà amb arquetes als extrems, als nuclis de població i als polígons. El projecte s’ha fet de forma coordinada amb el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació de la Generalitat (CTTI) i l’acord permetrà a la corporació reservar conductes per al seu possible ús en serveis tecnològicament avançats d’autoprestació sobre les carreteres.

Segons García Cañizares, la inversió suposa el 80% del cost del desplegament de fibra òptica als municipis i "els ajuntaments poden demanar un estudi de com fer el desplegament un cop arribat al nucli urbà principal".

El president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, David Ricart, ha celebrat l'actuació que "ajuda municipis petits a guanyar en igualtat d'oportunitats".

Edicions locals