Alumnes de l'institut Cumella converteixen els residus de dos menjadors escolars en adob per a horts locals

Cada setmana recullen 100 kg de restes de menjar i les transformen en 20 kg de precompostatge

Societat

Alumnes de l'institut Cumella omplen la màquina de restes de menjar per deshidratar-lo i fer-ne compostatge - Fotografi: T.P.
Alumnes de l'institut Cumella omplen la màquina de restes de menjar per deshidratar-lo i fer-ne compostatge - Fotografi: T.P.

GranollersTxell Parera

L'antiga casa del conserge de l'institut Cumella s'ha convertit en un taller on alumnes de 3r i 4t d'ESO converteixen els residus que recullen cada setmana dels menjadors de les escoles Salvador Espriu i Salvador Llobet en compost que més endavant servirà com a adob pels horts locals.

De dimarts a divendres, els estudiants del Cumella recullen els residus dels dos menjadors escolars i els acumulen en una màquina. Els divendres el processen i en redueixen la humitat, i els dilluns l'extreuen i el barregen amb triturat –restes de fusta, arbres i herbes–. Després, deixen que la pila vagi descomposant-se, tot mesurant la temperatura i mantenint la humitat i la ventilació. Aquests són tots els passos que conformen l'anomenat Projecte Revolta.

Cada setmana, els estudiants gestionen uns 100 kg de residus dels menjadors, que s'acaben convertint en 20 kg de precompostatge. La Marina, alumna de 6è de l'escola Salvador Espriu, diu que li agrada anomenar el procés "cicle de vida" perquè "permet reutilitzar allò que no ens hem menjat i, alhora, cuidem el medi ambient", apunta.

El projecte es fa a través de la cooperativa d’alumnes Handwork del Cumella –que estudien per convertir-se en tècnics de Medi Ambient– i els alumnes de les escoles de primària Salvador Espriu i Salvador Llobet, que participen fent la recollida selectiva als seus menjadors. També ha comptat amb la col·laboració de la cooperativa Tapurna, que ha coordinat la gestió dels residus.

A més del procés d'aprenentatge, l'experiència implica un treball en xarxa dels centres educatius que posa en valor Josep Maria Vallès, director de Tapurna, qui també assenyala que suposa "un canvi de paradigma perquè hi ha un prejudici cap a tot allò que genera gèrmens i bactèries. Amb aquest projecte convertim els residus en un recurs i trenquem falses creences", afirma.

L'alumnat va començar a treballar el Projecte Revolta a principis d'any i l'escola Salvador Espriu ja ha pogut començar a utilitzar el compost com a fertilitzant per al seu hort. La iniciativa continuarà el curs vinent amb l'objectiu que totes les escoles de la ciutat visitin el taller de compostatge i se'n puguin endur per adobar els seus horts.

 

Edicions locals