Convocada la 15a Beca Maria Gaja, que vol crear un banc de projectes didàctics en valors cívics

El Museu de Granollers acull la commemoració del Dia de les Ciutats Educadores, amb 5 diàlegs conduïts per Eloi Vila

Societat

Eloi Vila condueix el diàleg entre Carles Flaquer i Clara Sáez al Museu de Granollers
Eloi Vila condueix el diàleg entre Carles Flaquer i Clara Sáez al Museu de Granollers

El Consell Escolar Municipal i l'Ajuntament han convocat la 15a Beca Maria Gaja a projectes didàctics en valors cívics, que en aquesta edició vol servir de motor per crear un banc d'idees educatives per impulsar. La proposta s'ha presentat al Museu de Granollers en el marc de la commemoració del Dia de les Ciutats Educadores, que ha comptat amb 5 diàlegs de persones vinculades a entitats de la ciutat, conduïts pel periodista Eloi Vila.

L'acte s'ha obert amb la lectura per part de l'alcalde del manifest de la ciutat educadora, que uns 200 municipis d'arreu del món van aprovar el mes passat a Cascais (Portugal).

Seguidament, Anna M. Piera, en nom del Consell Escolar, ha presentat la beca nascuda el 1999 amb el nom de la mestra granollerina compromesa amb la transmissió de valors cívics, i que té com a objectiu incentivar i promoure el desenvolupament o la millora d'un projecte amb voluntat innovadora, que promogui valors cívics i democràtics dins el marc del coneixement i el respecte de l'entorn i que contribueixi al desenvolupament de Granollers com a ciutat educadora.

En aquesta ocasió, Piera explicava que la beca "enceta una nova etapa per impulsar projectes amb més força, i que siguin oberts a molts àmbits, com l'esport, el lleure i l'art". Segons el Consell Escolar, a partir de gener també s'anirà "a buscar les iniciatives per crear un banc d'idees, de manera que els projectes –siguin o no guanyadors– en formin part i s'ajudi a desenvolupar-los", explicava.

La Beca Maria Gaja és bianual i té un dotació econòmica de 3.000 euros, que es poden atorgar a una persona física o a una entitat. L'any passat es va lliurar a Dimas. Aquesta convocatòria, les qual admetrà sol·licituds fins al 20 de setembre de 2019, serà lliurada l'any vinent en el marc també del Dia de les Ciutats Educadores.

L'educació transforma les ciutats

Aquest ha estat el leitmotiv dels cinc diàlegs que Eloi Vila ha conduït al Museu i que han estat protagonitzats per la il·lustradora i docent Clara Sáez i el científic del Museu de Ciències Naturals Carles Flaquer; la president d'Apadis, Imma Navarro, i el de l'Agrupació Excursionista de Granollers, Eduard Riera; la membre de Dimas i de l'Ampa de l'institut Marta Estrada, Susanna Sánchez i Anna Farrés, de l'Escola Pereanton; el president de la Universitat Popular de Granollers, Mariano Fernández i la d'Agevo, Rosa Serra, i el director de formacions d'Amics de la Unió, Josep Vila i el de l'Orquestra de Cambra, Corrado Bolsi. Precisament, l'acte també ha comptat amb l'actuació del cor Veus, dirigit pel mateix Vila.

Entre les qüestions que han centrat els diàlegs, hi ha hagut els models educatius, que sovint van més enllà de l'escola i la família. Per exemple, Flaquer recordava l'impacte dels reportatges de Rodríguez de la Fuente. Vila també encetava un debat sobre l'autolimitació que, per exemple, a ell el va fer desistir de ser enginyer aeronàutic. "En el món artístic hi ha moltes inseguretats perquè ensenyar què et passa pel cap no sempre és fàcil", deia Sáez. En canvi Flaquer sentenciava: "No hi ha autolimitacions; dedicar-se a estudiar ratpenats i dedicar-s'hi sembla impossible, però ho és si hi has ficat la banya fins al fons". A més, el científic defensava també el seu paper educador: "no percebo la recerca si no es difon".

Navarro d'Apadis defensava un concepte de l'educació ampli i continu. "Hi ha nois que han estat al sistema ordinari reglat, on no trobaven el lloc. Nosaltres els ajudem a trobar-lo". També Riera de l'AEG defensava aquesta visió àmplia i reivindicava els valors de l'excursionisme i "ha estat llavor de molts altres moviments associatius". A més, reivindicava els valors del voluntariat, "que enganxa", deia, i explicava com de molt jove s'hi va iniciar a les Colònies Sant Esteve, i com l'amor pel voluntariat el van portar a prendre el relleu de la junta que marxada de l'AEG.

En definitiva, l'acte servia per evidenciar una xarxa de complicitats que amplien el concepte de l'educació a la ciutat.

Edicions locals