'Les empreses busquen reduir la petjada ecològica cada cop més'

La dissenyadora granollerina Núria Vila, referent en 'green design'

Economia

La granollerina Núria Vila, guardonada per aplicar la disciplina 'green design'
La granollerina Núria Vila, guardonada per aplicar la disciplina 'green design'

Fer que les empreses tinguin eines per convertir en accions concretes i eficaces el seu compromís amb el medi ambient. Aquest és l’objectiu de l’anomenat green design (disseny verd), una disciplina que busca reduir la petjada ecològica en el disseny, l’elaboració i la comercialització de productes.

Un dels referents del green design és la directora d’art i dissenyadora gràfica granollerina Núria Vila, qui des de fa gairebé 10 anys ofereix solucions el més ecològiques i sostenibles possible a les empreses. “Sabem que és impossible generar impacte ambiental zero, però sí que podem minimitzar-lo al màxim”, diu Vila, qui apunta que el 70% de l’impacte mediambiental d’un producte s’estableix a la fase inicial, la del disseny, el moment en què es té la idea i es comença a posar en marxa.

És aleshores quan una empresa pot decidir si el producte serà més o menys respectuós amb el planeta. “Ens plantegem els materials que s’utilitzaran per a la seva elaboració, la procedència, la producció i també la manera com es distribuirà”, i és que cadascun d’aquests passos pot deixar una empremta al planeta en forma de CO2 o de residus no reciclables, per exemple.

Arran de treballar aquesta disciplina, Vila ha estat guardonada amb tres premis LAUS de disseny –un de plata i dos de bronze– en diferents categories com l’audiovisual, el packaging i la identitat corporativa, i ha treballat, entre d’altres, per l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat.

Entre els projectes desenvolupats darrerament, hi ha l’ús de materials orgànics i reciclats en packaging i envasos, així com l’ús de tinta ecològica elaborada a partir del marro del cafè per aplicar en la impressió de bosses i envasos. També treballa amb materials reciclats a l’hora d’elaborar les seves propostes als clients, com per exemple el paper pedra, fet a base de runa d’obra i conglomerat.

Vila explica que cada vegada més les empreses demostren tenir més consciència mediambiental, i que especialment ha estat durant el 2018 quan “les empreses s’han conscienciat sobre l’impacte que deixen els seus productes al planeta i han decidit apostar per un disseny i un packaging respectuós amb el medi ambient, cosa que alhora dóna als productes més singularitat i personalitat”.

Més enllà de la tasca professional, Vila estrena aquests dies l’exposició Plàstic. Genial o pervers, tu com ho veus?, que es pot veure fins a l’octubre al Museu Vida Rural de l’Espluga de Francolí.

Edicions locals