La carretera, de l'antiga N-152 a l'actual espai de trobada

L'Arxiu Municipal de Granollers (AMGr) dedica la 25a exposició fotogràfica a la carretera entre 1910 i 1970

Societat

Una imatge de la carretera de l'any 1910 exposada per l'Arxiu Municipal
Una imatge de la carretera de l'any 1910 exposada per l'Arxiu Municipal

El carrer Anselm Clavé, popularment conegut a Granollers com la carretera, és un dels eixos més importants de la ciutat, primer com a connexió viària i actualment com a espai de trobada i eix comercial. Sens dubte, el protagonisme el té la Porxada, però la carretera és l'artèria principal de la ciutat, que creua de sud a nord, des de la serra de Ponent fins al barri del Lledoner, a tocar de les Franqueses.

Tot i que el tram més viu és Anselm Clavé, en realitat, l'antiga carretera al seu pas per Granollers està configurada també pels carrers Enric Prat de la Riba, Alfons IV, Joan Prim i Primer Marquès de les Franqueses.

Antigament, però, el camí que venia de Barcelona i travessava fins a les Franqueses era el Camí Ral, des de Palou fins al carrer Barcelona per continuar pel portal dels Sants Metges. A mitjan segle XIX, però, l'Estat va projectar una nova carretera, que inicialment no preveia el pas per Granollers, sinó que venia de Barcelona i seguia per la carena de Ponent, per Belulla, cap a l'Ametlla del Vallès en direcció Vic.

L'Ajuntament de Granollers, però, va encarregar un projecte a l'arquitecte Miquel Garriga perquè la carretera passés pel municipi i contribuir així a l'impuls comercial de la ciutat. El consistori va demanar suport al general Joan Prim perquè intercedís en la construcció, i a la família Perpinyà, per la cessió dels terrenys per poder-la executar. Així, finalment, la carretera va travessar la ciutat.

El 1848 es va inaugurar amb el nom de N-152. La fita va canviar la fesonomia de Granollers i va propiciar el creixement urbanístic, juntament amb l'arribada del tren poc després (1854).

Places i botigues

Amb els anys, a la carretera es van obrir diferents places, com la de la Corona, la Maluquer i Salvador –també dita del Bestiar–, de Lluís Perpinyà –dels Porcs–, de Jacint Verdaguer –de la Muntanya– i de Jaume I –coneguda com del Lledoner–. A més, al llarg de la N-152 es van anar construint alguns dels principals edificis i establiments més influents, com fondes, botigues, bancs, seus socials i cases modernistes. D'aquesta manera, la carretera es va convertir en el centre neuràlgic de la ciutat.

Amb els anys, el trànsit es va desviar fora d'aquest eix central i, finalment, l'Ajuntament va impulsar-ne la vianalització. El setembre de 2010 s'inaugurava la reforma de l'antiga carretera de Barcelona, inicialment entre la plaça de la Corona i el carrer Torras i Bages. El carrer Anselm Clavé és des de llavors el principal carrer comercial de la ciutat, on costa trobar baixos comercials buits malgrat l'elevat preu dels locals.

Edicions locals