El MAC convida 70 ponents a reflexionar sobre el futur de l'audiovisual

La 20a edició del Mercat de l'Audiovisual de Catalunya ha programat una trentena de sessions, el 12 de juny a Roca Umbert

Societat

Josep M. Martí, Miquel Herrada, Josep Mayoral, Ignasi Genovès i Josep M. Codina, a la presentació del MAC al plató del centre audiovisual de Roca Umbert
Josep M. Martí, Miquel Herrada, Josep Mayoral, Ignasi Genovès i Josep M. Codina, a la presentació del MAC al plató del centre audiovisual de Roca Umbert | M.E.

Més de 70 ponents repartits en 31 sessions, activitats i tallers, i prop d'una quarantena d'empreses, d'entre les quals 15 expositores –dues estrangeres–, en 2.200 metres quadrats dedicats a l'audiovisual, que es sumen als 3.000 del propi centre audiovisual de Roca Umbert. Aquestes són les xifres de la 20a edició del Mercat de l'Audiovisual de Catalunya (MAC), que dilluns desgranava el seu director, Josep Maria Codina, en el marc de la presentació d'aquest esdeveniment que tindrà lloc dimecres 12 de juny al recinte fabril de Roca Umbert. De fet, enguany, el MAC es redueix un dia "per prudència i més eficiència" –apunta Codina–, tot i que manté el volum d'activitats.

Entre els canvis d'aquesta 20a edició també hi ha la transformació de l'speech corner habitual en El Cercle, un espai dins la Fira MAC –a la nau Dents de Serra– que seguirà servint per fer-hi presentacions curtes de productes i serveis, i que inclourà també la presentació de la segona edició del Premi MAC-Fantàstik Granollers amb la projecció del curtmetratge guanyador de la primera edició.

Pel que fa a les xifres de participació, l'organització espera, com l'any passat, uns 800 inscrits i uns 700 participants, i preveu superar les visualitzacions digitals.

Pel que fa a les sessions, Josep Maria Martí, director de l'Observatori de la Ràdio a Catalunya –una institució única a l'Estat–, ha explicat que s'hi han programat xerrades sobre "temes d'actualitat sobretot per als mitjans locals", com el mesurament d'audiències, els drets d'autoria i la revolució de l'àudio.

A més, l'Observatori de la Ràdio organitza també una xerrada amb el jove periodista Ricard Ustrell, juntament amb el veterà Josep Cuní, en representació de dues generacions que conversaran amb Gemma Nierga sobre com la feina quotidiana es veu afectada per l'escenari digital i com encaren la comunicació en el futur. La sessió es farà a les 16 h a la Nau B1.

Més centrat en el llenguatge audiovisual, el cap d'operacions de la Xarxa de Comunicació Local, Miquel Herrada, ha indicat que l'entitat vol contribuir en la millora de la difusió dels continguts, per "adaptar-nos als nous canals de distribució i posar-nos al dia".

Tots els ponents, així com el director general de Mitjans de la Generalitat, Ignasi Genovés, han lloat la iniciativa de l'Ajuntament de Granollers, com "un model d'èxit de col·laboració público-privada, que és referència a tot Catalunya".

Perspectiva de gènere

Si l'any passat la Generalitat contribuïa al MAC amb una taula rodona protagonitzada íntegrament per dones, enguany hi ha preparat una nova trobada sobre comunicació amb perspectiva de gènere, que comptarà amb les periodistes Elvira Altés, professora de la UAB i president de l'Associació de dones periodistes; Arantza Diez, autora del manual Gènere i Mitjans de Comunicació i consultora del Consell Català de Mitjans Audiovisuals (CCMA), i Gemma Ruiz Palà, redactora en cap dels Serveis Informatius de TV3 i coordinadora de formació en perspectiva de gènere. La taula rodona serà moderada per la presidenta de l'Institut Català de les Dones, Núria Balada.

El director general de Mitjans de Comunicació recordava que només el 22% de les direccions de mitjans estan ocupades per dones. A més apuntava que el 1992 les redaccions tenien un 22% de dones i que, "tot i que ara s'ha duplicat, no és suficient", deia Genovès. A més, apuntava que la presència femenina en debats polítics és del 40%; del 48% en temes d'educació, i de menys del 18% en l'àmbit de la tecnologia.

Edicions locals