Nova extraescolar de metodologia de recerca, a l'institut Carles Vallbona

Els èxits d'alguns treballs de recerca del centre han afavorit la creació d'una activitat, que, més enllà de l'horari lectiu, forma en investigació

Societat

L'elevat nivell de recerca de l'institut Carles Vallbona ha permès la posada en marxa de la nova extraescolar
L'elevat nivell de recerca de l'institut Carles Vallbona ha permès la posada en marxa de la nova extraescolar | Ivan Nadal

L'AMPA de l'INS Carles Vallbona ha posat en marxa una nova extraescolar sobre metodologia de recerca amb la intenció de crear un nou club de ciència. Els darrers mesos, el centre ha esdevingut un planter amb joves amb talent que han portat els treballs de recerca de batxillerat més enllà de la ciutat. La nova activitat extraescolar comptarà amb la participació de 15 alumnes, que, en grups d'entre tres i sis joves, realitzaran l'activitat dimarts i dimecres en sessions d'una hora i mitja.

"L'important és que la nova extraescolar es pugui combinar, pel que fa als horaris, amb l'activitat esportiva de l'institut", explica Ivan Nadal,  coordinador de recerca de l'institut Carles Vallbona i principal impulsor de la proposta.

El projecte RoboEduCat –realitzat per Júlia Fajardo, Sara Jurado i Clàudia Colomina i tutoritzat per Ivan Nadal–, va viatjar, a l'octubre, a Ciencia en Acción, el Concurs Internacional de Ciència celebrat a Alcoi (País Valencià), després de l'experiència a Abu Dhabi (Emirats Àrabs). Les joves, que a Ciencia en Acción van participar en la categoria de Tecnologia i societat, van rebre menció d'honor.

Les tres estudiants granollerines, juntament amb Mario Martín de l'INS Thalassa de Montgat, van crear, durant la seva recerca, materials didàctics que utilitzen la tecnologia per netejar petites superfícies de basses de jardins a manera de xarxa d'arrossegament i per mesurar la temperatura amb una càmera tèrmica, entre altres exemples d'aplicacions pràctiques. L'institut, aprofitant l'embranzida de la recerca de les alumnes, activa ara una nova extraescolar sobre metodologia de recerca com a club de ciència.

"La idea és que també pugui obrir-se a la resta de la ciutat i, amb el temps, que Granollers pugui convertir-se en una referència en recerca jove", explica Ivan Nadal. "L'AMPA dóna suport i ja hem començat a passar informació general als alumnes del centre", relata Nadal.

Elevat nivell de recerca

El treball RoboEduCat, tot i ser un treball de batxillerat, va formar part de les setenes jornades sobre l'ensenyament de la física i la química, una iniciativa a escala catalana destinada en principi a investigacions universitàries i centres professionals. Júlia Fajardo i Sara Jurado van poder participar-hi, en representació del projecte, per l'elevat nivell del treball.

D'altra banda, Projecte PODI, Prehistòria Oberta, Diversa i Inclusiva, és el nom del treball de les alumnes Nerea Duran i Emma Cobas del mateix centre. El treball va poder participar a Civinedu, un congrés pensat per a investigacions universitàries i d'àmbit professional. Projecte PODI tracta l'evolució humana i la innovació educativa, i ha dut a terme una tasca de digitalització de materials antropològics per crear continguts didàctics adaptats a persones sordes i cegues.

Història

"Quan vaig començar a treballar a l'institut Carles Vallbona, ara fa uns 5 anys, com a professor substitut, va haver un primer intent de crear aquesta extraescolar", relata Nadal, qui afegeix que "en aquell moment va ser una proposta més a títol personal, l'embrió de l'extraescolar que, ara sí, posem en marxa".

Edicions locals