La unitat de sida de l'Hospital de Granollers detecta 20 casos nous cada any

El centre sanitari fa seguiment d'unes 420 persones cada any, una xifra que es manté estable des de principis dels anys 2000

Societat

La detecció precoç és bàsica per a un bon tractament
La detecció precoç és bàsica per a un bon tractament

La unitat funcional de VIH sida de l’Hospital de Granollers atén cada any 420 persones infectades amb el VIH –una vintena de les quals són nous diagnòstics–, una xifra que, segons les responsables del servei, es manté estable des de principis dels anys 2000. La majoria d’aquestes persones reben tractaments antiretrovirals, tot i que el seguiment que es fa de cada pacient depèn de cada cas, de la càrrega viral que tingui, de les seves defenses o de si també segueix, per exemple, altres tractaments mèdics.

Actualment, malgrat que existeixen tractaments antiretrovirals potents i segurs, l’epidèmia de VIH no està controlada, les persones continuen infectant-se i, en molts casos, el diagnòstic arriba massa tard. “La incidència de persones infectades és de menys de l’1% de la població, tot i que una de cada quatre desconeix que ho està”, expliquen les doctores Elisabet Deig i Lizza Macorigh, responsables de la unitat de VIH sida de l’Hospital.

Per això, coincidint amb el Dia Mundial de la Lluita contra la Sida, que es commemora diumenge, són moltes les entitats i els professionals de la salut que recorden la importància de la prevenció i la necessitat de sensibilitzar la població sobre la cura de la salut. Sobre la malaltia, Deig explica que "a dia d’avui encara és incurable, però sí que hi ha tractaments senzills, potents i eficaços que eviten que es desenvolupi el virus". De fet, afegeix, "la mortalitat causada pel VIH és pràcticament inexistent".

No obstant això, les persones que estan infectades encara pateixen actualment un fort estigma social, sobretot, diu Deig, per un gran desconeixement sobre el VIH. "Tothom hauria de saber que conviure amb algú que tingui el virus no comporta cap risc, de manera que tothom pot compartir tranquil·lament amb una persona infectada un plat, un got, petons o abraçades". Pel que fa a les parelles sexuals, insisteixen les doctores, "si un pacient no té una càrrega viral detectable en sang no pot transmetre la infecció a la seva parella, ja que indetectable vol dir intransmissible".

Una altra creença que s’associa al VIH és que només incideix en col·lectius determinats, "però la veritat és que ningú no està exempt d’infectar-se: sigui gran, jove, homosexual o heterosexual". En aquest sentit, remarca Macorigh, "la protecció és sempre molt important, tant per evitar contraure la sida com moltes altres malalties de transmissió sexual".

Proves de detecció gratuïtes

Més enllà de la tasca de la unitat de VIH sida de l’Hospital i també amb la voluntat de detectar precoçment el màxim de casos –l’objectiu és que l’any vinent el 90% de les persones amb VIH coneguin el seu estat serològic respecte al virus– i per controlar millor la malaltia, l’entitat ActuaVallès realitza proves ràpides de VIH a les instal·lacions de l’Hospital cada dimarts de 15 a 19 h de manera gratuïta i confidencial –cal concertar cita prèvia al tel. 93 727 19 00–.

També, coincidint amb la Setmana Europea de la Prova Ràpida del VIH (del 22 al 29 de novembre), el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) i Actuavallès promouen una campanya per al diagnòstic precoç del VIH a les farmàcies del Vallès Oriental i l'Occidental, on es calcula que la meitat dels nous diagnòstics per VIH són tardans. D’aquesta manera, si es detecten casos positius, s’ofereix la possibilitat de rebre el seguiment i el tractament adequat de forma continuada.

Edicions locals