Germà Bel: 'L'Estat continuarà malbaratant diner públic en infraestructures sense ús'

L'economista i professor universitari Germà Bel participava dijous al cicle de Debats al Casino

Societat, Economia

Germà Bel va oferir una ponència dijous al Casino de Granollers
Germà Bel va oferir una ponència dijous al Casino de Granollers | Jordi Trullàs

La tercera sessió del cicle de Debats al Casino va tenir com a protagonista l'economista, professor universitari i exdiputat al Parlament i al Congrés, Germà Bel, que va atraure unes 200 persones a la sala Joan Bretcha. Bel, en un debat conduït per Ramon Font, hi va exposar les teories del seu darrer llibre España, Capital París.

Segons l'economista, "les pautes que se segueixen a estats europeus com França, Alemanya, Gran Bretanya i Itàlia, per decidir i construir infraestructures, no són les mateixes que a Espanya, que té una fórmula que se’n va dels esquemes d’aquests països", perquè "Espanya és el país europeu que té més diferència entre l’oferta d’infraestructures que té i l’ús que se’n fa". De fet, Bel considera que a l'Estat "les infraestructures en si no fan créixer l’economia, sinó que el que ho permet és l’ús que se’n fa d’elles".

El ponent explicava que fins que va arribar la crisi del 2007, cada euro que es va destinar a fer inversió pública a Espanya feia caure el desenvolupament econòmic i que aquesta tendència va canviar, precisament, quan van arribar les grans retallades, a partir del 2013. Amb tot, Bel no confia que, en un futur, l'Estat rectifiqui aquesta pauta i, de fet, assegurava que el sistema radial de comunicacions a Espanya –amb capital a Madrid– reprodueix el patró dels camins rals del segle XVIII, sense una lògica actual de rendibilitat social i econòmica.

Bel argumentava que argumentar que a "Espanya, històricament, hi ha hagut un ús de la política que respon a les preferències majoritàries i que les inversions públiques en noves infraestructures, tot i que moltes no són necessàries, seguiran perquè la lògica que s’aplica està inspirada, també, en el model francès consistent en donar seguretat, però a canvi de retallar-te la llibertat".

"No hi ha necessitats pel que fa a comunicacions interurbanes per carretera, però sí que milloraria el sistema de Rodalies ferroviari i les línies per on passen mercaderies, però sense exagerar", concloïa.

Edicions locals