El pla de mobilitat del Vallès recupera parcialment el tren orbital i proposa un pla d'aparcaments dissuasius a estacions

El Departament de Territori i Sostenibilitat sotmet a informació pública el document, que ha de guiar les actuacions de l'àmbit fins al 2026

Societat

L'actual aparcament de l'estació de Granollers Centre, una de les prioritàries segons el pla
L'actual aparcament de l'estació de Granollers Centre, una de les prioritàries segons el pla | M.E.

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha iniciat el procés d’informació pública del Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV), que proposa unes 70 actuacions de mobilitat als dos vallesos, que han d'executar Generalitat, Estat i ajuntaments de les dues comarques en l'horitzó de 2026. Les mesures plantejades al pla són fruit d’un treball en què han participat, a més de la Generalitat, administracions locals i comarcals, ens territorials i socials i també la ciutadania.

El PEMV planteja sis eixos: transport públic ferroviari (18 actuacions), transport públic per carretera (7), transport privat (15), mobilitat a peu i amb bicicleta (19) i gestió de la mobilitat (9), amb un pressupost estimat global de prop de 2.500 milions d'euros.

Pel que fa a Granollers i el seu entorn immediat, el PEMV proposa incrementar les freqüències de pas i perllongar la línia ferroviària R8 (Granollers-Martorell) fins a Vilafranca i Sant Celoni, així com crear tres nous intercanviadors amb altres línies de Rodalies. Pel que fa al transport ferroviari, el pla també recupera la idea de tren orbital, que fa anys es va anunciar com a connexió Sabadell-Granollers-Mataró, però ho fa parcialment, només entre els dos vallesos.

A més, una de les actuacions que s'hi preveuen és un programa integral d'aparcaments dissuasius a les estacions de tren, i contempla com a prioritaris Granollers Centre i Granollers-Canovelles, així com desplegar aparcaments segurs per a bicicletes –Granollers està a punt de posar-ne un en marxa–. Pel que fa al tren, el pla aposta per la nova estació del Circuit, així com pel reclamat desdoblament de l'R3 de Montcada a Vic –actualment només hi ha projectat el tram Montcada-la Garriga–. A més, apunta l'aturada de tots els serveis de l'R11 (Barcelona-Portbou) per millorar l'intercanvi amb l'R8.

Pel que fa al transport per carretera, vol potenciar les línies de bus i crear un nou corredor BRCat (bus ràpid) entre Terrassa, Sabadell i Granollers, mentre que en infraestructures viàries, el PEMV insisteix en l'ampliació de la C-17 entre Mollet i Granollers –ja en tràmit– i una nova connexió amb l'AP-7. A més, com a acció també s'hi incorpora la millora de l'eix Castellar-Caldes-Canovelles (c-1415). Pel que fa a l'eix de mobilitat a peu i en bicicleta, es proposen xarxes interurbanes per a ciclistes, tot concretant-ne una al "sistema urbà de Granollers".

Pel que fa a la gestió de la mobilitat, proposa implementar el sistema de vinyeta –una tarifa plana per circular per vies actualment de peatges– i incorporar la segona corona metropolitana a la Zona de Baixes Emissions (ZBE), així com crear-hi superilles, seguint el model barceloní. A més, destaca la necessitat de crear plans de mobilitat específics per als polígons industrials.

Central de mercaderies

Finalment, reconeix la necessitat de la nova estació intermodal de mercaderies a la Llagosta, una infraestructura que permetria suprimir l'estació de mercaderies perilloses de Granollers Centre.

Edicions locals