ERC demana que el Pla de Mobilitat incorpori un tramvia entre Granollers i Terrassa

A les al·legacions que els republicans han presentat al document de Territori també reclamen que s'eliminin nous traçats com el Quart Cinturó

Societat, Política

Representants municipals d'ERC al Vallès Oriental i Vallès Occidental
Representants municipals d'ERC al Vallès Oriental i Vallès Occidental | ERC

Les federacions comarcals d'Esquerra Republicana (ERC) del Vallès Oriental i Occidental han presentat un paquet d'al·legacions al Pla Específic de Mobilitat del Vallès –que el Departament de Territori de la Generalitat va publicar el 3 de febrer–, en què aposten per les connexions ferroviàries i recuperen la idea d'un tramvia entre Granollers i Sabadell que l'any 2009 la Generalitat havia previst en el Pla Territorial Metropolità.

ERC considera els dos Vallesos com una realitat i proposa una “visió completa del Vallès” dins l’àmbit metropolità, i demana que hi hagi un equilibri entre el desenvolupament econòmic i el valor ecològic de la regió. La voluntat dels republicans és potenciar les connexions de transport col·lectiu per millorar la mobilitat entre les dues comarques i presenta solucions per modernitzar les carreteres prescindint d’obrir nous traçats –com la B-40 o Quart Cinturó–. En aquest sentit, les al·legacions d'ERC estan en sintonia amb les propostes d'entitats com Fem Vallès, Via Vallès o la plataforma contra el Quart Cinturó.

Així, ERC insisteix en la priorització de la línia orbital ferroviària entre Sabadell i Granollers, sense transbordaments, dins de l’eix transversal de Vilanova i la Geltrú fins a Mataró i que pot unir Terrassa, Sabadell i Granollers, amb tres combois per hora i en el traçat de l’actual R8 paral·lel a l’AP7: Barberà del Vallès (polígons), Santa Perpètua de la Mogoda, Mollet del Vallès, Parets i Montmeló.

En un traçat més interior, proposa el nou tren tramvia entre Terrassa, Sabadell i Granollers que circularia per Polinyà, Palau-solità i Plegamans, i Lliçà de Vall, i que "permetria donar servei a centres de gran afluència com l’Hospital de Terrassa, la Mancomunitat i Mercavallès, així com l’Institut de Seguretat Pública", argumenten els republicans.

A més, recorden que l’acció més assequible a nivell ferroviari és completar l’intercanviador entre les línies de rodalia R3 i R8 a la Granja Soldevila de Santa Perpètua de la Mogoda.

Altres propostes de baix impacte són la creació de carrils destinats al transport col·lectiu a les vies principals, la millora dels accessos als grans eixos i la consolidació d’una xarxa ciclable a través de sis eixos: el Tenes, el Congost, Bigues-la Garriga, Granollers-Cardedeu-Sant Celoni, Cardedeu i els dos Vilamajors i l’eix Caldes-Lliçà d’Amunt, Canovelles-Granollers.

L’al·legació també reclama la referència a la Vinyeta catalana com a model de gestió i de manteniment de les infraestructures i del transport públic, i l’eliminació dels peatges a la comarca. També es demana l’elaboració de plans específics de mobilitat en els grans centres de trànsit: Terrassa-Sabadell, Granollers, Sant Cugat-Cerdanyola-Ripollet.

Edicions locals