Salut promet recursos als CAP per ampliar personal i línies telefòniques

El Departament reconeix els problemes dels usuaris per contactar telefònicament amb els ambulatoris

Societat

El CAP de Bellavista-Granollers Nord
El CAP de Bellavista-Granollers Nord

El Departament de Salut desplegarà a partir d'avui un pla d'enfortiment i transformació de l'assistència sanitària primària. Així ho feia saber dimecres en el marc d'una trobada extraordinària del Consell d'Alcaldies del Vallès Oriental, en què el delegat del Govern de la Generalitat a Barcelona, Juli Fernàndez; la gerent de la Regió Sanitària de l’Àmbit Metropolità Nord, Anna Aran; i el director de Sector sanitari Vallès Oriental, Joan Parellada, explicaven els plans de futur pel que fa als CAP i consultoris de la comarca.

Aran explicava que la Generalitat destinarà en tres anys 38,7 milions d'euros a l'atenció primària de la Regió Metropolitana Nord, que volen reforçar el servei vinculat a la gestió de la Covid-19, així com resoldre mancances estructurals als CAP. En aquest sentit, Fernàndez es comprometia a aportar "recursos econòmics i humans perquè l'atenció sigui més accessible i resolutiva en les diferents situacions que vivim en aquest context de la Covid-19" i detallava que al Vallès Oriental s'incorporaran 97 nous professionals, 76 dels guals seran gestors Covid.

Amb tot, Aran insistia que també hi haurà nous administratius, treballadors socials i tècnics d'infermeria per atendre pacients més enllà de la Covid-19. De fet, la responsable sanitària reconeixia que l'activitat relacionada amb el coronavirus "ha reduït capacitat d'atenció a la resta", una situació que precisament les noves inversions pretenen solucionar.

Línies saturades

En aquest sentit reconeixia les dificultats que molts usuaris han expressat per poder contactar telefònicament amb els CAP. "Una de les dificultats actuals és l'accessibilitat telefònica, perquè la centraleta també té trucades sortint que s'han incrementat", deia Aran. Per això, el pla també preveu una partida econòmica per incrementar les línies telefòniques als centres d'assistència primària, a més de nou personal administratiu. "També s'està treballant a incrementar les línies que funcionen via internet i no telefònica", apuntava.

De fet, el pla preveu potenciar l'atenció telefònica i telemàtica "per acostar el servei a la ciutadania". "Caldrà seguir innovant i també ser més proactius per tal d’avançar-nos abans que el malalt arribi a la consulta", assegurava Aran, qui insistia: "És un canvi de model important, en què caldrà gestionar la demanda segons la necessitat de cada pacient, per veure si l'atenció ha de ser presencial o virtual". Parellada assegurava que es pretén "un servei amb més capacitat, més resolutiu i més accessible".

Recuperació de l'activitat

Els responsables de Salut anunciaven també la reobertura de 8 consultoris del Vallès Oriental, però mantenien a l'espera la decisió respecte a l'equipament de La Torreta, a la Roca, així com l'obertura d'alguns CAP encara tancats que "es concretarà aquest mes". Joan Parellada explicava que alguns consultoris locals que havien hagut de tancar per seguretat durant la pandèmia reprendran l’activitat durant determinades hores al dia per atendre els malalts amb problemes crònics.

En aquest sentit, Aran assegurava que "els CAP no es poden obrir com es feia abans de la pandèmia; per una qüestió de seguretat cal evitar visites sense cita", tot i reconèixer la manca de recursos actuals perquè pugui ser així. Amb tot, el president del Consell Comarcal, Francesc Colomé, recordava que els ajuntaments han demanat reforçar la primària i que "malgrat la situació d'excepcionalitat i que no es pot abaixar la guàrdia, les coses van tornant a poc a poc a la normalitat".

Edicions locals