Viaplana es despulla per mostrar al detall el procés de creació

L'artista granollerí ha inaugurat al Museu una peça de gran format pintada in situ i acompanyada de banda sonora i d'un vídeo amb 500 hores gravades del treball

Cultura

Els Viaplana, Helena Pielias i Ramon Solé, davant 'Submergències'
Els Viaplana, Helena Pielias i Ramon Solé, davant 'Submergències' | M.E.

"Vicenç Viaplana ha sigut molt generós perquè s'ha despullat i ens ha ensenyat el seu procés de creació", deia Glòria Fusté, coordinadora del Museu de Granollers, amb motiu de la inauguració avui, dijous, de Pintant a la 4a planta, una proposta multidisciplinària protagonitzada per una pintura de gran format de l'artista granollerí, acompanyada de la banda sonora creada per Ramon Solé i d'un treball audiovisual del Frau Recerques Visuals –Vicenç Viaplana i Helena Pielias–, que detalla en 500 hores què va passar entre octubre i desembre de l'any passat a la 4a planta del Museu, on Viaplana va pintar Submergències, l'obra que ara i fins al 9 de maig es pot veure a la Sala SET.

Fusté recordava que la proposta del museu granollerí és coetània a l'exposició antològica que la Fundació Vila Casas està dedicant a Viaplana a l'Espai Volart de Barcelona i, precisament per aquesta coincidència de dates, l'artista proposava jugar a casa amb una proposta "singular", que enllaça amb la tradició d'intervencions in situ del Museu –als 70 amb Antoni Tàpies i als 80, sis artistes comissariats per Manel Clot, entre els quals Jordi Benito i un jove Viaplana–.

Gairebé quatre dècades després, el pintor ha tornat a crear a l'equipament del carrer Anselm Clavé, ara "una peça de maduresa artística que fa vibrar, exposada sense cap element de distorsió perquè només es vegi la pintura i el procés", descriu Fusté. En aquest sentit, Viaplana es mostrava satisfet del muntatge final d'una peça pensada per a l'espai on s'exposa i que s'envolta de parets negres i terra fosc, la qual cosa "l'ajuda a fer-la més etèria, flotant", diu l'autor.

Es tracta d'una obra de 3x8 metres –formada per quatre teles de 3x2–, feta amb pintura acrílica, "molt plana, de manera que per aconseguir l'efecte de profunditat calen moltes capes", detalla Viaplana, qui assegurava que "la peça ha anat rodada, malgrat era un repte i un risc tenir un termini tancat per fer-la, cosa que no passa a l'estudi".

I tot aquest període ha estat recollit en un treball audiovisual de FRAU, que "mostra què passa abans de veure la peça acabada", un procés plenament documentat amb 500 obres de gravació que volgudament no s'han tallat. "Sovint els processos de l'art abstracte es veuen amb recels i si haguéssim fet un muntatge, donaríem la raó a la gent recelosa", considera Pielias. Per això, també s'hi poden veure els moments de reflexió en què aparentment l'artista no fa res, i els moments "de coreografia física pintant en un format tan gran". Tot plegat, hores repartides en 26 dies de gravacions i que des de la inauguració s'aniran veient des del dia zero i, a mesura que passin els dies d'exhibició, els següents dies fins a arribar a l'obra acabada. "A més, és un vídeo documentat amb dia i hora de l'acció, de manera que introdueix el concepte del temps en el procés i en la pròpia creació", comenten els artistes. L'audiovisual està instal·lat a un lateral de la sala en un format de sis pantalles que recorden les de càmeres de vigilància.

Finalment, la part sonora "li dona a l'obra una altra dimensió", diu Viaplana sobre la peça composta per Ramon Solé, que es va "plantejar com podia sonar el quadre. Volia aprofitar la capacitat de la música d'anar directe a les emocions i amb el so afegir nous elements a l'obra", explica el músic. La peça que acompanya Submergències es divideix en 12 seqüències de 5 minuts, "totes amb bastants matisos, de manera que cada 5 minuts l'experiència amb el quadre va canviant. Cada cop que vinguis, veuràs una obra diferent", afegeix Solé. Viaplana també ha lloat el treball, "una música hipnòtica que ajuda a fer una certa immersió dins la peça, una cosa difícil d'aconseguir".

Amb Submergències Viaplana tanca la sèrie Sota el Sui, iniciada el 2016 a Cànoves, i exposada a la Fundació Vila Casas. "Em situo en un escenari de començar una nova etapa", conclou Viaplana.

Edicions locals