Can Barnils estrena instal·lacions mesos després del seu centenari
La firma centenària, ara al polígon Jordi Camp, comercialitza tripes naturals per a l'elaboració d'embotits
L'empresa familiar Martín Barnils SL, especialistes en tripes, espècies i preparats per a embotits, ha inaugurat, fa poques setmanes, unes noves instal·lacions al polígon Jordi Camp, que substitueixen l'històric magatzem i botiga del carrer Almogàvers. L'obertura –al carrer Mataró, 35–, coincideix amb el centenari de la firma, que es va produir l'any passat.
L'activitat va començar el 1920, amb Martí Barnils –l'avi de l'actual propietària– aprofitant els budells de xai, porc i ovella que es mataven diàriament als escorxadors, com el que hi havia al carrer Torras i Bages. "L'avi recollia les tripes originals, les netejava i les calibrava perquè particulars i carnisseries poguessin fer botifarres", explica Agnès Barnils, tercera generació de la família i actual gerent del negoci. En aquella època també s'elaborava l'anomenat catgut, budell de xai sec que s'utilitzava per cosir en les operacions quirúrgiques i fer les cordes de guitarra.
L'activitat de netejar i calibrar les tripes es va mantenir manualment durant molts anys, fins que la segona generació de la família, amb els germans Toni i Martí, va incorporar maquinària per preparar els budells i comercialitzar-los a fàbriques i carnisseries. A poc a poc es va anar agilitzant la producció i es va afegir al negoci tot el material necessari per elaborar embotits, des de la mateixa tripa natural –ja netejada i calibrada–, fins als condiments, espècies o additius que s'hi afegeixen.
A mitjans dels anys 80 també van obrir Can Barnils, la botiga especialitzada en la venda a l'engròs i al detall de conserves casolanes, fruits secs i una àmplia gamma d'espècies, en gra i mòltes, i tota mena de preparats per a l'elaboració d'embotits. Amb la tercera generació, la firma ha deixat de ser elaboradora per centrar-se en la comercialització i distribució de productes a restaurants, carnisseries i fàbriques del Vallès, Catalunya i la resta d'Espanya.
També manté la botiga, que s'ha ampliat amb un servei de ganiveteria i esmolament amb primeres marques com Kai, Whustof, JBK i Victorinox. Ara afronta una nova etapa de creixement amb l'obertura d'unes noves instal·lacions, més àmplies i adaptades a les necessitats de l'empresa, per donar continuïtat a deu dècades d'activitat.
Actualment, amb set treballadors en plantilla, l'empresa treballa amb primeres marques com Manufacturas Ceylan, Condimentos Sancan, Pilarica, Alimenta, Productos Ruca i Asa Pimentón, i s'ha consolidat com un referent en el sector. Pel que fa al centenari, l'Agnès explica que té ganes de celebrar-lo, "però la pandèmia ens ho va impedir l'any passat. A veure si aquest estiu podem fer alguna cosa", assenyala.