La fi de les concessions acaba amb més de 50 anys de peatges

Les barreres de l'AP-7, AP-2, C-32 nord i C-33 s'han aixecat aquesta nit després de dècades de pagament

Societat

Les barreres del peatge de la Roca, aixecades I Foto: Jordi Pujolar / ACN
Les barreres del peatge de la Roca, aixecades I Foto: Jordi Pujolar / ACN

Des de dimarts al vespre, els vehicles que circulen per l’AP-7, l’AP-2, la C-32 nord i la C-33 ho fan de manera gratuïta. Les barreres dels peatges, entre els quals el gran peatge troncal de la Roca i les sortides de Sant Celoni, Cardedeu i la Roca, s'obrien definitivament un cop finalitzades les concessions per la construcció i el manteniment de les vies, que en algun cas han durat més de 50 anys. Tot i que el termini expirava la mitjanit de dimarts, tres hores i mitja abans de l’hora ja es van eliminar els peatges de la Jonquera i la Roca, a l’AP-7, una via que és titularitat de l’Estat juntament amb l’AP-2.

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, afirmava dimarts des de la Roca que aquest era un dia "molt esperat", i celebrava que la imatge d'acumulació de trànsit als peatges "passarà a la història". Sánchez, però, recordava que l’eliminació de la barrera física no implica que els conductors deixin de pagar per circular per vies ràpides: "No té sentit que el manteniment vagi a càrrec dels pressupostos de l'Estat", alertava. El pagament es recuperarà, deia, amb un sistema que no serà assimilable al peatge tradicional i que encara s’ha de concretar.

"Qui l’utilitzi, que la pagui", etzibava Sánchez, qui recordava que ja hi ha altres sistemes de tarifació per ús a Europa, com el sistema vinyeta –una tarifa plana per a vehicles– o el pòrtic –pagament per telepeatge–. Tot i que no es va posicionar sobre cap opció concreta, afirmava que el nou sistema serà "públic, just i territorialment homogeni". L'Estat preveu començar a aplicar el nou sistema de pagament a partir de 2024 i vol consensuar la solució amb tots els agents polítics i les administracions implicades.

Per la seva banda, el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, assegurava que l’Estat hauria de demanar perdó per "l’espoli" de 50 anys de peatges a les autopistes de Catalunya. "Avui no venim a donar gràcies a l’Estat. És l’Estat qui hauria de demanar perdó per l’espoli de 50 anys sense construir cap alternativa ni autovia gratuïta", deia el vicepresident també des del peatge de la Roca just quan s’aixecaven les barreres de pagament. "Avui hem conegut de boca de la ministra la dimensió d'aquest espoli: 752 milions d’euros anuals", apuntava.

Més trànsit a la C-33

D’altra banda, les altres dues vies que passen a ser gratuïtes (la C-32 nord, entre Montgat i Palafolls, i la C-33, entre Montmeló i Barcelona) són titularitat de la Generalitat. La gratuïtat d’aquesta última via representarà, segons calcula el mateix Govern català, un increment del trànsit del 60% per entrar i sortir de Barcelona. Bona part d’aquest volum de trànsit sortirà de la C-17, una via que ara feien servir molts conductors per estalviar-se el peatge. Actualment, tant la C-33 com la C-17 registren a parts iguals volums de trànsit superiors als 55.000 vehicles diaris per accedir a Barcelona.

En una primera fase, al peatge de la Llagosta de la C-33 hi ha oberts quatre carrils de circulació per cada sentit per així evitar l'efecte embut, i la velocitat per passar per la zona de cabines està limitada a 30 km/h. La Generalitat preveu iniciar el desmuntatge de les instal·lacions de manera immediata i preveu tenir-ho enllestit a començaments de l’any que ve.

Edicions locals