La crisi dels microxips dispara l'espera per comprar un cotxe

Tot i que depèn de la marca i el model del vehicle, les esperes poden superar els sis o vuit mesos

Economia

Els concessionaris alerten d'una forta pujada de preus I Foto: Marta Casado / ACN
Els concessionaris alerten d'una forta pujada de preus I Foto: Marta Casado / ACN

La manca de semiconductors i microxips que hi ha darrerament en la indústria de l'automòbil ja es nota als concessionaris. L'espera per comprar un cotxe nou s'ha disparat, amb retards que en alguns casos poden superar els sis mesos. La crisi dels microxips, a més, ha enfonsat les matriculacions de l'agost fins a un 34%, el pitjor nivell dels últims 10 o 15 anys.

El problema afecta totes les marques de cotxes, especialment les europees, i cada cop més també a la indústria d'electrodomèstics i productes electrònics. En el cas de l'automoció, els retards d'entrega depenen de cada marca i model de vehicle, però les esperes més llargues es produeixen en els models més tecnològics i en aquells que tenen molts sistemes multimèdia.

Irene Comorera, responsable de màrqueting de Peugeot Eutrasa, explica que "els cotxes que abans podíem lliurar de seguida, en menys d'un mes, ara poden trigar tres mesos o més". De fet, assegura, l'estoc de vehicles al concessionari ha patit una forta davallada els últims mesos.

Des del Grup d’Automoció i Serveis Pruna, el director comercial, Marcel Closa, explica que "ara el més important per als clients és el termini d'entrega, més que no pas l'estètica o els accessoris, però malauradament en molts casos no podem marcar una data".

Una crisi anunciada

Els concessionaris han anat no tant la falta de vehicles des del març passat, quan ja va començar a haver-hi restriccions en determinades opcions –sensors d'aparcament, càmeres de marxa enrere, equips de música...–. "Durant la pandèmia es va aturar tot, i en reprendre's l'activitat hi va haver un boom de demanda que no s'ha pogut assumir", diu Comorera. "En tres anys hem fet un salt molt gran en l'ús de tecnologia, i en el cas dels cotxes, han crescut molt els models híbrids i elèctrics plens d'accessoris amb un microxip", assegura Closa.

A més, molta d'aquesta tecnologia ja és obligatòria per llei, com el sistema de frens ABS o el de control de pneumàtics, de manera que no se'n pot prescindir. "Tot plegat ja comença a repercutir en els preus", admet Closa, tant per la mateixa subsistència dels fabricants com per l'augment del cost de les matèries primeres, que vénen sobretot de la Xina. Davant d'això, els venedors consideren que els pròxims mesos "veurem pujades fortes" en el preu dels vehicles.

Com a alternativa, molts consumidors, sobretot aquells que tenen més necessitat de comprar un cotxe de manera immediata, opten pels vehicles d'ocasió, tot i que l'estoc "també està reduït".
Per això els preus d'aquest mercat s'estan incrementant, ja que la transacció més ràpida que en el cas dels cotxes configurats a mida.

D'altra banda, els concessionaris també han detectat que hi ha conductors que opten per reparar avaries costoses abans que comprar un cotxe nou per estalviar-se els mesos d'espera. En tot cas, els venedors confien que durant l'any que ve es vagi recuperant el subministrament de peces, tot i que, "ara com ara, no veiem que hi hagi solució a curt termini".

Edicions locals