Els polígons de la comarca suspenen en accessibilitat i mobilitat sostenible

A només un 44% s'hi pot arribar en bus; mentre que el tren arriba només al 6% dels polígons vallesans

Economia

Imatge aèria del polígon Congost
Imatge aèria del polígon Congost

El Consell Comarcal del Vallès Oriental va presentar dimarts un estudi que analitza les actuacions previstes i l'estat dels polígons d’activitat econòmica (PAE) en matèria d'urbanització, accessibilitat i mobilitat i que estableix un seguit de línies estratègiques per millorar-los. L’estudi destaca que respecte a l’accessibilitat i la mobilitat hi ha un important marge de millora.

Els polígons es troben en general molt segregats dels nuclis urbans. L’accessibilitat amb bus és possible només al 44% dels polígons, unes xifres que també són baixes en bici (17%), en tren (6%) i a peu (45%). Això demostra, segons el Consell Comarcal, la necessitat de fomentar la mobilitat sostenible als polígons i de millorar la integració d’aquests espais amb la xarxa de transports públics i carrils bici.

Pel que fa a les condicions d’urbanització, en canvi, el 90% presenten un bon estat de les calçades, voreres accessibles, aparcament i bones condicions d’enllumenat. En el cas de Granollers, per exemple, es proposen diverses actuacions de millora, com la il·luminació al polígon del Congost i Jordi Camp, escales mecàniques cap al Ramassar des del centre o la construcció de voreres entre el polígon Jordi Camp i el Coll de la Manya i Font del Radium. En aquest sentit, també es proposa un estudi específic per aquests polígons aïllats a causa de les barreres físiques i la poca connectivitat amb altres zones de la ciutat.

Mobilitat de mercaderies

Segons el conseller de Promoció Econòmica i Estudis del Consell Comarcal, Jordi Manils, “en urbanisme tenen bona nota, però en mobilitat i accessibilitat, en general, necessitem millorar”. Per al secretari general de CCOO del Vallès Oriental, Maresme i Osona, Gonzalo Plata, “si volem competir en l’economia del segle XXI els nostres polígons han de ser ambientalment sostenibles”.

Plata també ha lamentat que “les mercaderies arriben totes en camió, i al Vallès Oriental no disposem d’instal·lacions ferroviàries del segle XXI per poder fer una mobilitat sostenible de les mercaderies”.

Un cop feta la diagnosi, es proposen cinc línies estratègiques, centrades en la millora de l’estat de la urbanització, en les possibilitats de la mobilitat sostenible, la planificació dels polígons, la millora dels seus serveis i la professionalització de la gestió.

L'estudi, elaborat per l'Observatori de Polígons d'Activitat Econòmica del Vallès Oriental i la consultora territorial Solucions Geogràfiques, ha estat impulsat per la Taula Vallès Oriental Avança amb el suport de la Diputació i el Servei d’Ocupació de Catalunya.

Edicions locals