Un any sense Mingote

Avui es compleix el primer aniversari de l'accident mortal que va acabar amb la vida de l'alpinista i exalcalde Sergi Mingote

Societat

Sergi Mingote el 2019, en l'ascens al Kala Pather (Himàlaia), dins del repte solidari 3x2x8000
Sergi Mingote el 2019, en l'ascens al Kala Pather (Himàlaia), dins del repte solidari 3x2x8000

Sergio Carrillo

Sergi Mingote moria el dissabte 16 de gener del 2021 intentant coronar el K2 (la segona muntanya més alta del món, 8.611 metres) a l'hivern, una fita aleshores mai aconseguida.

Va ser un cop molt dur. No eren encara les dues del migdia quan la notícia arribava i en un comunicat oficial s'informava que havia tingut un accident i hi afegien: "Per ara, només sabem que s'ha fet mal en una cama". Però no havia passat encara mitja hora quan la fatalitat ja es donava per feta. Un dels primers personatges públics a lamentar la seva mort era el roquerol Salvador Illa, aleshores Ministre de Salut i qui també va tenir unes paraules de record per a Mingote just un mes després dedicant-li la victòria a les eleccions catalanes.

No va ser fins a vuit dies després de l'accident quan el cos de Mingote va tornar a casa, en un trajecte que va fer escala a Qatar, des d'Islamabad (Pakistan), i que va cloure amb un comiat íntim i reservat a la família al Tanatori de Granollers.

Un any ple d'homenatges

El primer acte en honor a Mingote va tenir lloc el 20 de gener a casa, amb una plaça de la Vila plena, amb l'emoció a flor de pell i multitud de paraules d'agraïment. "Sergi, quan miris avall, sempre veuràs reconeixement i estima", deia en aquell acte el seu company socialista i successor a l'Alcaldia, Francesc Juzgado, en unes paraules que bé es pot demostrar avui –un any després– que eren ben certes.

El seu record s'ha mantingut totalment viu des d'àmbits realment diferents. Parets va perdre el veí i l'exalcalde, però l'Ajuntament li va voler dedicar un espai que quedés per sempre. Des del 10 d'octubre, el parc del Sot d'en Barriques –un espai que va començar a crear-se amb el Sergi a l'Alcaldia– compta amb una escultura del vallesà Carles Vives dedicada a Mingote, anomenada L'ocell que va volar més alt.

'L'ocell que va volar més alt', l'escultura en el seu honor al Sot d'en Barriques | Aj. Parets

Aquest element es va inaugurar coincidint amb la primera Diada de l'Esport i la Cultura Inclusiva, a càrrec d'Onat Foundation, fundació que va crear el paretà conjuntament amb el franquesí Francesc Colomé. Més enllà de la política, Mingote va destacar per ser un enorme –i multifacètic– esportista, així com per la seva vena solidària i inclusiva, trets que es van destacar en aquella jornada en què la seva vídua, Míriam Roset, hi feia una petició: "Només us demano que no caigui en l'oblit".

El nom de l'alpinista paretà quedarà gravat més enllà d'aquesta estàtua a Parets. La cursa solidària OnCodines Trail li va dedicar un tram del recorregut;  un quilòmetre de la Mitja de Granollers –concretament el 15è– també du el seu nom des del 2021; i, entre d'altres, el CAR de Sant Cugat l'homenatjava el passat setembre. A més, a l'octubre va ser declarat ciutadà honorari de Missirah (Senegal).

Un espai per recordar-lo

L'Ajuntament de Parets habilitarà un espai diumenge per recordar Sergi Mingote, tot coincidint amb el primer aniversari del seu traspàs. Segons informa l'Ajuntament, així s'ha acordat amb la família. Durant el proper diumenge 16 de gener, s'habilitarà un espai al voltant de l'escultura de Sergi Mingote al parc del Sot d’en Barriques perquè qui ho desitgi dipositi una espelma, un ram o un record en homenatge al reconegut alpinista i exalcalde paretà, Sergi Mingote. "No està previst cap acte institucional, més enllà d'aquest càlid record del seu poble envers en Sergi", informa l'Ajuntament de Parets.

Edicions locals