L'Ajuntament i Adif acorden el projecte de cobriment de la via i l'operació urbanística que l'ha de finançar

S'abordarà el tram entre els carrers Agustí Vinyamata i Josep Umbert, i el pla el pla preveu construir pisos i locals als terrenys entre les vies a tocar de l'estació i el carrer Esteve Terrades

Societat

L'Ajuntament i Adif acorden el projecte de cobriment de la via i l'operació urbanística que l'ha de finançar
L'Ajuntament i Adif acorden el projecte de cobriment de la via i l'operació urbanística que l'ha de finançar

Fa gairebé dues dècades que el cobriment de part de la via del tren de la línia 2 de Rodalies forma part dels compromisos del govern local, estatal –i en un primer moment, català–. Unes obres d'aquesta envergadura sempre es fan esperar i, sovint, els projectes queden en un calaix a l'espera de finançament o d'una administració més decidida a tirar-lo endavant. Així és com, després d'un bany de realitat econòmica arran de la crisi de 2008, ara –a les portes d'una nova gran crisi que s'albira–, l'Ajuntament de Granollers i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana –a través d'Adif– estan a punt de rubricar un acord que dona el vistiplau a una nova proposta de cobriment de la via, amb unes noves condicions de finançament.

Una rúbrica situa més a prop de la realitat aquesta obra que permetria recosir en part una ciutat dividida per una gran rasa pel pas del tren.

El projecte que ara queda enrere incloïa dues fases, però ja fa anys que es va assumir que calia començar amb un pèl menys d'ambició i centrar-se en un primer tram, entre els carrers Agustí Vinyamata i Josep Umbert, així com en la reordenació de l'estació de Granollers Centre. Aquest, doncs, és l'àmbit d'actuació de l'acord actual sobre el nou projecte executiu, al qual Adif es va comprometre amb l'Ajuntament el desembre de 2018. La seva redacció es va licitar el juny de 2019 –amb un pressupost de 89.385 euros– i es va iniciar el març de 2020. Així, ara fa un any, document en mà, l'Ajuntament i Adif van començar la negociació per concretar el conveni urbanístic que permeti el desenvolupament del tram de cobriment de via.

S'iniciava "el camí per arribar a acords sobre la viabilitat tècnica i econòmica. Caldrà trobar un equilibri per poder tirar endavant la cobertura", indicaven fonts d'Adif, que recordava que el projecte inclou el trasllat de les instal·lacions que actualment té Adif al costat de l'estació per alliberar aquest terreny i desplaçar-les en direcció Montmeló.

Ara l'acord estableix que Adif es farà càrrec del cobriment la línia ferroviària, sense modificar el rasant de les vies, entre els carrers Umbert i Vinyamata –uns 400 metres–, segons el projecte executiu ja redactat –que actualment està en fase de supervisió tècnica– i que estima un pressupost d'11,7 milions d'euros (IVA no inclòs), que assumirà l'entitat pública adscrita al Ministeri de Transports. També assumirà la reordenació de l'estació, que ha de permetre alliberar sòl residencial.

L'Ajuntament de Granollers acorda elaborar i tramitar el Pla de Millora Urbana 110b, el sector del carrer Esteve Terrades del POUM, en un termini màxim, fins a la seva aprovació definitiva de 18 mesos. El pla urbanístic preveu, des de fa anys, el cobriment de gairebé un quilòmetre de via, entre els ponts d'Umbert al carrer Francesc Ribas –la carretera de Cardedeu–. El segon tram que completaria aquest planejament "és més complex, ja que Adif no és el propietari únic dels terrenys", apunta el consistori.
L'Ajuntament també durà a terme la urbanització –inclosa assistència tècnica i direcció d'obra– de la llosa que quedarà un cop cobertes les vies, que es preveu que tingui un pressupost aproximat de 2,9 milions d'euros. "L'actuació comportarà grans millores de la mobilitat, escurçant distàncies entre els barris que ara estan a banda i banda de la via, alhora que desenvoluparà un sector urbanístic ordenat i de qualitat, amb l'ampliació del parc Torras Villà", asseguren fonts municipals. L'acord urbanístic s'haurà de ratificar la setmana vinent, en el ple municipal de dimarts.

Reordenació de l'estació per alliberar sòl

La reordenació de l'estació de Granollers Centre consistirà en la retirada i el trasllat de les actuals instal·lacions ferroviàries de manteniment, edifici i vies properes al carrer d'Esteve Terrades a una nova campa al lateral de llevant, que permetrà la desafecció dels terrenys que s'han de convertir en parcel·les de sòl residencial en una nova façana edificatòria.  El seu pressupost ascendeix a 5.710.231,14 euros (IVA no inclòs) i serà assumit per Adif.

A canvi, l'Ajuntament es compromet a elaborar i tramitar el Pla de Millora Urbana 110b, del carrer Esteve Terrades, d'acord amb els paràmetres vigents en el POUM de Granollers; una operació urbanística que ha de permetre el finançament i l'execució de la cobertura i la seva urbanització posterior. Segons l'acord, el termini màxim, fins a la seva aprovació definitiva, serà de 18 mesos. Immediatament després de l'aprovació definitiva, l'acord diu que Adif iniciarà l'execució de les obres de cobertura de les vies.

El pla preveu una edificabilitat de 32.178 metres quadrats situada en els terrenys d'Adif que es desafectaran del servei ferroviari entre les vies de Rodalies i amb façana al carrer Esteve Terrades, per destinar un 30% d'habitatge protegit i un 27% d'ús comercial. L'edificabilitat, que li correspondrà a Adif com a propietari únic del sector, fa una reserva del 10% d'aprofitament mitjà per a l'Ajuntament.

Pendents de la central de mercaderies a la Llagosta

Una altra peça en l'entramat d'operacions urbanístiques i obres que inclou el projecte de cobriment és la terminal de mercaderies de Granollers, que es podrà desmantellar un cop l'activitat es pugui traslladar a la futura terminal intermodal i logística de la Llagosta. A finals de 2020, el govern espanyol, la Generalitat i el Port de Barcelona van signar un protocol que ha de servir per desencallar els accessos viaris i ferroviaris al port, i infraestructures com l'estació intermodal de la Llagosta. Un any després, fa uns mesos, Adif aprovava licitar les obres de construcció per la connexió al Corredor Mediterrani en ample internacional de la plataforma multimodal de la Llagosta. El trasllat de la terminal de mercaderies de Granollers, doncs, no es podrà fer a curt termini. L'espai, amb una superfície aproximada de 40.000 metres quadrats, és propietat d'Adif. L'Ajuntament de Granollers i l'administrador d'infraestructures ferroviàries "treballaran per establir la qualificació urbanística d'aquests terrenys –una important àrea d'oportunitat– quan s'hagi concretat el trasllat i s'alliberin del seu ús ferroviari", apunten les dues parts.

 

Edicions locals