El sector audiovisual es posa al dia en una nova edició del MAC

La futura Llei de l'Audiovisual va ser un dels temes centrals de la 23a edició del Mercat de l'Audiovisual de Catalunya

Societat, Economia

Una de les sessions del MAC a Roca Umbert, dimecres
Una de les sessions del MAC a Roca Umbert, dimecres

Roca Umbert va acollir dimecres la 23a edició del Mercat de l'Audiovisual de Catalunya (MAC), que va aplegar més de 70 ponents en 34 sessions programades, així com la fira professional del sector. Aquesta edició suposava la recuperació de la presencialitat després de tres anys.

En la sessió d'obertura, el president del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), Xevi Xirgo, xifrava en 350 les ràdios i televisions actives al país, "un panorama ric i variat que també està subjecte a les tensions del mercat", deia. "I aquests mitjans competeixen cada cop més amb les plataformes audiovisuals –alertava–, amb 10,7 milions d'abonats a Catalunya actualment".

Un dels temes clau d'aquesta edició va ser la Llei de Comunicació Audiovisual de Catalunya, que va tenir una sessió d'anàlisi. També es va abordar el model de negoci de les OTT –lliure transmissió a través d'internet–, o la transformació imprescindible dels mitjans, en què es van exposar dos casos d'èxit: Heraldo de Aragón i Prisa Media. "Cal formació contínua dels professionals, indicadors de qualitat en la producció i ser conscients que les fonts d'informació s'han diversificat moltíssim", deia Mikel Iturbe, director de l'Heraldo de Aragón. "Els mitjans hem d'anar canviant perquè també ho fa la societat", afegia Fran Llorente, director de l'àrea de vídeo de Prisa Media. "I ens hem de transformar per ajudar la societat a ser una mica millor".

També es van abordar temes com la llengua catalana i la igualtat de gènere, la gestió dels drets de la propietat intel·lectual a les ràdios de proximitat, o els reptes i oportunitats que suposa l'anomenat metavers per als mitjans audiovisuals, entre molts d'altres.

Jordi Évole, convidat

En la cloenda de la segona trobada del podcàsting a Catalunya va intervenir-hi el periodista Jordi Évole, qui va reflexionar sobre l'augment del consum de podcasts arran de la pandèmia. "El podcast recupera ara una cosa que la televisió està perdent, que és la naturalitat i les coses reals, encara que siguin imperfectes", deia Évole. "Hi ha un munt d'històries interessants per explicar a les quals estem renunciant pel modus operandi de les grans cadenes", afegia. A banda d'Évole, el MAC d'enguany també va comptar amb altres cares conegudes, com la de l'exvicepresident del govern espanyol Pablo Iglesias, qui va enregistrar el seu podcast en directe.

Fira MAC, un espai per als professionals

Com és habitual, el MAC també va comptar amb un espai ideat perquè les empreses puguin presentar i promoure els seus productes i serveis als professionals dels sectors tecnològic, audiovisual i creatiu. D'aquesta manera, es busca potenciar el contacte entre les empreses i els seus clients. La Fira MAC, a Dents de Serra, va comptar amb presentacions i demostracions de productes i altres activitats participatives.

Edicions locals