Granollers rep 3,3 milions de fons europeus per connectar la ciutat al riu

El projecte de renaturalització del parc del Congost pretén ser el primer tram d'una anella verda al voltant de la ciutat

Societat

Imatge del resultat del projecte CoCoNat25
Imatge del resultat del projecte CoCoNat25 | Ajuntament de Granollers

Granollers vol "obrir el riu a la ciutat i incorporar més verd", deia l'alcaldessa, Alba Barnusell, en la presentació de Connecta Congost Natura 2025 (CoCoNat25), un projecte que vol connectar el Congost amb la trama urbana a través d'una actuació de renaturalització i creació d'espais de passeig i lleure en una superfície de 66.880 metres quadrats, que alhora pretén ser un primer tram d'una anella verda al voltant de la ciutat, entre les pistes d'atletisme al carrer Camp de les Moreres i el carrer Sant Tomàs d'Aquino. El projecte, amb un pressupost de 4.217.758 euros, ha rebut una subvenció de 3.364.164 dels fons europeus Next Generation.

El regidor de Medi Ambient i Espais Verds, Albert Camps, ha explicat que l'any passat el consistori va presentar-se a la convocatòria per a la Renaturalització i Resiliència i que ara el Ministeri per a la Transició Ecològica li ha comunicat que s'ha concedit l'ajut en el marc del Programa de subvencions de la Fundació Biodiversitat i el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència per a ciutats de l'Estat amb més de 50.000 habitants.

El projecte municipal ha estat elaborat conjuntament amb la Fundación Ecología Urbana i Territorial, un centre d'investigació que dona suport a les administracions locals per a l'impuls d'estratègies sostenibles i de millorar de qualitat de vida a les ciutats, i que s'encarregarà de la planificació, el seguiment i monitoratge del CoCoNat25 –amb un cost de 245.026 euros–, mentre que la resta –projectes executius i obres– anirà a càrrec de l'Ajuntament –amb un cost de 3.972.732 euros, dels quals 3.147.892 provinents dels Next Generation–.

L'objectiu és que el novembre de 2025 el projecte estigui enllestit, és a dir que s'haurà naturalitzat un tram de 300 metres de llargària i 21.000 metres quadrats de superfície del riu Congost, actualment artificialitat, així com s'integrarà al parc del Congost que es transformarà en un passeig de 21.500 metres quadrats. "Ara el traçat del riu és rectilini i volem que recuperi els meandres per afavorir-hi la diversitat", explicava Camps, qui també especificava que per connectar el passeig fluvial al riu es cobrirà l'actual mur que els separa amb terra. També se suprimirà el vial de cotxes des del carrer Joan Camps fins a les pistes d'atletisme, uns 1,5 quilòmetres d'allargada, indicava el regidor. "Fa temps que busquem enverdir tot el parc i guanyar espai per al passeig i el lleure. Així, amb aquesta transformació, aquest serà el parc més gran de la ciutat", assegurava Camps.

Entre les actuacions previstes també hi ha la de reforçar la infraestructura verda a carrers de la trama urbana amb dos grans itineraris verds de la ciutat cap al Congost, que suposarà la transformació de 5.379 metres quadrats. En aquest sentit, Camps explicava que un itinerari discorrerà pel carrer Pius XII amb parterres fins a la plaça de les Hortes, que també tindrà més verd, així com les places interiors del sector de Primer de Maig. Al carrer Sant Tomàs d'Aquino el parc s'unirà amb el carrer de Pompeu Fabra i Roger de Flor per crear l'altre itinerari. "Dues superilles en catifes verdes", es defineix en el projecte.

A més, també es preveu una actuació al carrer Tres Torres, per convertir-lo "en un connector urbà arbrat que travessi el municipi d'est a oest", indicava el regidor que espera que el CoCoNat25 "doni peu a altres projectes arreu de la ciutat".

Menys carrils, però els mateixos aparcaments

El carrer Joan Camps, actualment de dos carrils de circulació de vehicles, passarà a ser d'un sol carril amb espai per aparcaments. Places que desapareixeran entre el camp de futbol Primer de Maig i les pistes d'atletisme per guanyar espai de passeig. Amb tot, el regidor assegurava que, conscients de les dificultats d'aparcament a la ciutat, s'ha previst un espai alternatiu a l'altra banda del riu.

Així, el govern preveu, a banda del projecte, la construcció d'una passera per sobre el riu a l'altura del carrer Isabel de Villena que permetrà accedir a un espai d'aparcament "que compensarà les places perdudes". Tot i que aquesta infraestructura no entra en el projecte subvencionat pels fons Next Generation, Camps ha assegurat que serà una realitat també abans de finals de 2025. "Podem demanar nous recursos per poder-la finançar", apuntava.

"És una transformació radical del que era asfalt en espai verd", destacava l'alcaldessa, Alba Barnusell, qui ratificava el "compromís de tenir més arbres per habitant". El projecte preveu la plantació de 600 arbres i 7.300 metres quadrats de superfície arbustiva, que "afavorirà la reducció de la temperatura a 1.700 metres de carrers i l'absorció de 100 tones de CO2 a l'any, així com afavorirà la reducció del trànsit", destacava.

De fet, s'eliminaran 900 metres de carrils i es passarà de la limitació de 30 Km/h a 10 a 16.752 carrers interiors dels itineraris verds. "És una decisió valenta però necessària en benefici de la qualitat de vida. Crearem un nou pulmó de la ciutat. És un projecte de futur per una ciutat més sostenible", concloïa l'alcaldessa, qui recordava que comença "a fer realitat l'anella verda que ja es proposava fa 6 anys en el debat de l'anterior pla estratègic".

Edicions locals