Granollers proposa 'refugis climàtics' per afrontar l'onada de calor

L'Ajuntament ha elaborat un mapa d'espais verds de la ciutat amb temperatures menys elevades o bé edificis municipals amb climatització

Societat

El parc Torras Villà és un dels espais amb ombra que l'Ajuntament recomana per resguardar-se de la calor
El parc Torras Villà és un dels espais amb ombra que l'Ajuntament recomana per resguardar-se de la calor

L’Ajuntament de Granollers ha elaborat un recull de refugis climàtics a la ciutat, un seguit d’espais on la ciutadania pot trobar temperatures menys elevades en moments d’episodis de calor com el que estem vivint aquests dies. Així, s’ha llistat els edificis municipals que tenen un horari d’obertura més ampli i on es disposa de climatització. També s’ha fet un recull de tots els espais verds que disposen d’espais d’ombra, fonts i on la temperatura és menys elevada que a altres punts de la ciutat.

Amb tota aquesta informació, s’ha elaborat un mapa interactiu que indica tots aquests refugis climàtics (amb les seves característiques i l’horari, en el cas dels equipaments). Així, en color verd hi ha els espais verds i en color taronja, els equipaments municipals.

Consells d’autoprotecció en cas d’onada de calor

Es manté activat el PROCICAT en fase d'Alerta per Onada de calor. L'Ajuntament, a través del web municipal, difon aquests consells:

A casa

Controleu la temperatura

Durant el dia, tanqueu les persianes de les finestres on toca el sol.

A la nit, obriu les finestres de casa per refrescar-la.

Estigueu-vos a les habitacions més fresques.

Recorreu a algun tipus de climatització (ventiladors, aire condicionat). Si no en teniu, mireu de passar com a mínim dues hores al dia en llocs climatitzats (centres comercials, cinemes, etc.).

Refresqueu-vos sovint amb dutxes, tovalloles mullades amb aigua, etc.

Beveu aigua fresca de forma regular encara que no tingueu set.

Si teniu animals de companyia, procureu que no s'estiguin al sol i hidrateu-los.

Al carrer

Eviteu el sol directe

Porteu una gorra o un barret.

Utilitzeu roba lleugera (cotó), de colors clars i que no sigui ajustada.

Procureu caminar per l’ombra, estar sota un para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats.

Porteu aigua i beveu-ne sovint.

Mulleu-vos una mica la cara i, fins i tot, la roba.

Eviteu sortir a les hores de més calor i eviteu les activitats físiques intenses.

Al cotxe

Eviteu viatjar amb cotxe durant les hores de més calor; porteu sempre líquids per hidratar-vos.

No deixeu mai els nens ni les persones especialment vulnerables a l'interior del vehicle amb les finestres tancades. Tampoc podeu deixar dins el cotxe amb les finestres tancades els animals de companyia.

Quan feu un viatge llarg, atureu-vos periòdicament per descansar i refrescar-vos.

Feu una atenció especial als canvis sobtats de temperatura que es produeixen en entrar i sortir del vehicle.

Als àpats

Feu menjars lleugers, eviteu els menjars molt calents i els que aporten moltes calories (salses, fregits, arrebossats).

Preneu aliments rics en aigua (fruites, verdures i hortalisses); us ajudaran a recuperar les sals minerals perdudes per la suor.

Beveu molta aigua i sucs de fruita al llarg del dia, encara que no tingueu set.

No prengueu begudes alcohòliques.

Si coneixeu gent gran o malalta que viu sola

Mireu de visitar-los un cop al dia.

Ajudeu-los a seguir aquests consells.

Si prenen medicació, reviseu amb el seu metge si aquesta pot influir en la termoregulació i si s’ha d’ajustar o canviar.

Si trobeu alguna persona amb els efectes de la deshidratació

Aviseu urgentment els serveis mèdics o el 112.

Traslladeu-la a un indret més fresc.

Doneu-li aigua, mulleu-la i venteu-la, fins que arribin els professionals de la salut.

Si practiques esport

Fes exercici físic fora de les hores centrals del dia, és a dir, a primera hora del matí o a última del capvespre i evitar l’exposició directa al sol entre les 12 del migdia i les 16 hores.

Estigues ben hidratat abans, durant i després de la realització de l’exercici. Si l’activitat dura menys d’una hora, amb prendre aigua fresca (uns 125 cc cada 15-20 minuts) és suficient. En canvi, si és més de 60 minuts, caldrà ingerir begudes esportives o isotòniques (500 cc uns 60 minuts abans d’iniciar l’exercici i entre 100-125 cc cada quart d’hora durant la pràctica del mateix), segons diuen els especialistes.

Evita, en la mesura del possible, l’exposició directa al sol. A més, la roba clara evita patir més el poder de la calor, així com és preferible emprar la que permeti una adequada transpiració. Utilitzar roba esportiva de fibres naturals com cotó o lli i protegir el cap amb gorres o barrets.

Protegeix la pell amb crema solar. La radiació causa irritació i cremades a la pell i incrementa de manera notable el risc de patir càncer de pell i el temut melanoma.

Edicions locals