El bus interurbà encara no ha recuperat el nombre de viatgers de 2019

Granollers ha aportat 878.787 euros al servei de Transgran de 2020, que va veure caure el nombre de passatgers a la meitat

Societat

Les conseqüències de la pandèmia es palesen també en el sector del transport que, el 2020 tenia l'obligació de mantenir el servei, però es trobava amb períodes de busos pràcticament buits. En el tancament de la liquidació del servei de transport interurbà Transgran, que la Generalitat, l'empresa Sagalés i els ajuntaments de Granollers, les Franqueses, Canovelles i la Roca presten als municipis, el regidor de Mobilitat de Granollers, Juanma Segovia, recordava com es van fer ajustos en els itineraris i freqüències d'ús que van reduir el 30% de les hores de servei i de quilòmetres recorreguts.

I és que el 2020 en nombre de viatgers es va reduir gairebé a la meitat respecte a 2019, de manera que es va passar de més d'1,2 milions de passatgers a uns 600.000 i escaig (un 46,9% menys), de manera que els ingressos previstos també es van reduir un 47%. Així, segons el sistema de repartiment entre els diferents agents implicats al Transgran, l'Ajuntament de Granollers ha hagut d'aportar 878.787 euros per sufragar el dèficit del servei el 2020.

Les perspectives per a aquest exercici tampoc són gaire millors. Tot i l'increment progressiu d'usuaris, encara s'està al 85% del passatge que Transgran transportava el 2019. A més, "preocupa l'impacte de l'augment de preu de combustible", explicava Segovia. "Esperem que aquest any ens faci recuperar els nivells de passatgers anteriors a la pandèmia", desitjava el regidor.

Les quotes dels ajuntaments al servei es van reajustar l'any passat, fruit d'un estudi per al repartiment del dèficit, de manera que Granollers passa d'assumir el 67,63% al 68,59%, i les Franqueses, del 9,28 al 13,49%. Amb tot, les Franqueses ha reduït l'aportació perquè ha incorporat en el repartiment de dèficit la línia L6, que inicialment finançava amb 110.000 euros a banda, però que s'ha inclòs en el càlcul de les línies centrals de Transgran, ja que des de 2018 ha ampliat el recorregut fins a Can Bassa. Així, les Franqueses passarà de pagar 223.510 euros en total el 2021 a 172.836 euros aquest exercici, segons el nou conveni.

 

Edicions locals