La fotògrafa Nora Baylach retrata la fascinació de Paul Klee pels felins en una exposició a la Fundació Miró

La mostra es pot veure a l’espai de fotografia del vestíbul del museu fins al 5 de gener

Cultura

Una de les imatges de l'exposició 'Bimbo' de Nora Baylach
Una de les imatges de l'exposició 'Bimbo' de Nora Baylach | Fundació Miró

La ballarina granollerina Núria Baylach, també amb una trajectòria paral·lela com a fotògrafa d'arts escèniques, presenta des d'avui i fins al 5 de gener una exposició al vestíbul de la Fundació Joan Miró de Barcelona.

Comissariada per Martina Millà, la mostra es titula Bimbo i les seves imatges acompanyen una altra exposició temporal, Paul Klee i els secrets de la natura, que s'inaugurarà el 21 d'octubre.

La col·lecció fotogràfica de Baylach pren com a punt de partença la passió pels gats, compartida per ella mateixa i per Klee. El títol de l'exposició fa referència a Bimbo, un dels diversos gats que l'artista germanosuís va tenir com a mascota al llarg de la seva vida i que va fotografiar amb veritable devoció. Baylach ha estudiat aquestes fotos i les pren com a inspiració per dur a terme una sessió fotogràfica a peu de carrer, a Barcelona, i dedicada a un gat anònim, de pelatge blanc, com en Bimbo, i amb un ull de cada color.

Bimbo era el gat de Karla Grosch, ballarina i professora a la Bauhaus, que va conviure amb la família Klee a Dessau. Va morir tràgicament el 1933 i els Klee es van fer càrrec del gat de la seva amiga. Des de la Fundació expliquen que "aquesta fascinació té a veure amb l'admiració que Klee sentia pels felins com a animals que no tenien les mateixes limitacions gravitacionals que els humans. De manera semblant, el cos d'una ballarina o d'un ballarí pot atènyer algunes de les qualitats motrius dels gats que escapen a la gran majoria de persones".

Per aquest projecte Baylach ha volgut recuperar la tecnologia analògica, amb els condicionants que això comporta. Aquesta elecció requereix calcular molt bé l'ús de la pel·lícula disponible i fer una tria selectiva del millor instant possible, amb un temps d'espera perllongat que permet estudiar amb atenció els gestos de l'animal, com si es tractés d'un model al natural. El resultat és una seqüència de divuit imatges, algunes de les quals recorden els nombrosos dibuixos que Klee va fer dels seus gats.

Edicions locals