El granollerí Jordi Mompart, impulsor de la intel·ligència artificial al Barça

L'objectiu d'utilitzar aquests sistemes, tant en l'àmbit esportiu com econòmic, és encertar en la presa de decisions

Economia, Esports

Jordi Mompart, en una xerrada a l'Anònims la setmana passada
Jordi Mompart, en una xerrada a l'Anònims la setmana passada

Cada vegada més, moltes empreses i entitats utilitzen les tècniques d'intel·ligència artificial (IA) –l'expressada per les màquines i la tecnologia– per optimitzar els seus processos i millorar la gestió. De fet, gairebé la meitat d'empreses de l'Estat utilitzen d'alguna manera sistemes basats en tecnologia d'intel·ligència artificial.

Una de les grans empreses que utilitza aquestes tècniques d'IA per millorar la presa de decisions és el FC Barcelona, i el responsable de fer-ho possible és Jordi Mompart, veí de la ciutat des del 1999. Abans d'accedir al Barça, Mompart exercia la docència a la Universitat Autònoma de Barcelona i dirigia projectes de física i tecnologies quàntiques. Posteriorment, es va interessar en l'aplicació de la intel·ligència artificial en l'analítica esportiva, i es va involucrar en la candidatura de Joan Laporta, que el va incorporar al club com a director de recerca.

Des d'aquesta posició, el granollerí és responsable de l'anàlisi de dades, tant les estadístiques –que serveixen per a tasques internes de coneixement–, com el big data i les tècniques d'intel·ligència artificial. "El big data pot servir, per exemple, per analitzar les posicions dels jugadors al camp, veure l'impacte que tenen en l'equip i preparar els entrenaments", diu Mompart, qui apunta que per disposar d'aquestes dades és clau ajudar-se de la tecnologia. "Les moltes càmeres que apunten al terreny de joc capten fins a 25 dades cada segon de la posició de cada jugador. Això genera una gran quantitat d'informació que ajuda a interpretar què passa, a treure'n conclusions i a prendre bones decisions", diu Mompart, fins i tot a l'hora de decidir un determinat fitxatge.

A més de l'àmbit estrictament esportiu, els models predictius generats amb IA també ajuden al funcionament quotidià del club. Per exemple, en la gestió del seient lliure. "Acumulem informació de quants seients acostumen a quedar lliures a cada partit, on se situen i si en tenen algun de buit al costat. Això ens permet fer una previsió ajustada i molt fiable de què passarà en cada partit i quina disponibilitat de seients hi haurà", diu Mompart.

Un altre exemple fa referència a la gestió de la informació a les xarxes socials. "El Barça té uns 400 milions de seguidors a les xarxes. La tecnologia ens permet conèixer aquests seguidors, tenir-ne dades detallades i segmentar la informació per edats o gustos". Al final, diu Mompart, l'objectiu és "ajudar-se de les màquines per ser més precisos i encertar millor les decisions, tant en l'àmbit esportiu com econòmic".

Edicions locals