En marxa la bústia ètica, un canal de denúncia anònima d'irregularitats en la gestió pública

El regidor de Transparència, Francesc Arolas, feia pública la prova pilot en el marc de la presentació de l'informe de compliment de les lleis de transparència al ple

Societat, Política

En marxa la bústia ètica, un canal de denúncia anònima d'irregularitats en la gestió pública
En marxa la bústia ètica, un canal de denúncia anònima d'irregularitats en la gestió pública

Fa un parell de setmanes, l'Ajuntament de Granollers ha posat en marxa al web municipal la Bústia ètica, un canal de denúncia anònima que permet notificar possibles irregularitats, mala pràctica o conducta inadequada de l'administració local. El consistori, que amb una desena d'administracions més ha format part d'una prova pilot, ha engegat aquest servei com "un canal segur per impulsar la integritat de la gestió pública i el bon govern", indicava el regidor Francesc Arolas, dimarts al ple, en què presentava l'informa d'avaluació del compliment de les lleis de transparència relatiu al primer semestre d'enguany.

La Bústia ètica és un canal electrònic segur que permet a qualsevol persona fer alertes, de forma anònima i amb garantia de confidencialitat, sobre males pràctiques o conductes irregulars a l’Ajuntament de Granollers i el seu sector públic, en àmbits com les actuacions públiques dels alts càrrecs i del personal directiu, les relacionades amb la contractació pública i les del personal de la funció pública.

"La persona alertadora és una peça clau en la lluita contra el frau i la corrupció en les institucions públiques", s'indica des del mateix servei. La persona que usa la Bústia pot comunicar conductes que, per acció o omissió, puguin ser presumptament reprovables per ser contràries al dret o als principis i valors ètics i a les conductes exigibles.

Per altra banda, si es vol expressar una queixa o un suggeriment sobre la ciutat o la gestió d'algun tema municipal es recomana fer-ho a través d'altre canal, el de Queixes i suggeriments, de manera que arribi directament al departament afectat.

A banda de la Bústia, en el marc del "bon govern", Arolas assegurava que s'està avançant molt en el compliment de la llei, amb l'aprovació del pla de mesures antifrau, i el codi de conducta dels representants municipals i treballadors públics.

D'altra banda, l'informe també se centra en el dret a l’accés d’informació pública, i Arolas detallava que s'han rebut 67 sol·licituds, "pràcticament totes de llicències i activitats". El regidor també destacava que en la seva avaluació el Síndic de Greuges certifica el compliment totes les recomanacions, i "destaca que en qüestions d’accessibilitat complim el 100%", tot i que reconeixia que l'intercanvi de dades "és millorable".

Pel que fa a la publicitat activa, l'Ajuntament granollerí també compleix les recomanacions del Síndic i "s’ha fet una millora de la publicació de les dades actualitzades del web, a més de millores en l’espai de proveïdors a la seu electrònica", detallava Arolas.

Edicions locals