Veïns del Coll de la Manya demanen reduir la velocitat a l'entrada sud de la ciutat

Els darrers mesos s'han constituït en la Plataforma Ciutat 80 per denunciar les afectacions del trànsit en la salut

Societat

Algunes façanes de les cases són a només un metre i mig d'una carretera de quatre carrils
Algunes façanes de les cases són a només un metre i mig d'una carretera de quatre carrils

Des d'abans de l'estiu, mitja dotzena de veïns del Coll de la Manya, amb cases amb sortida i entrada a la N-152z, s'han constituït en la plataforma Ciutat 80, amb l'objectiu de reivindicar la pacificació del trànsit en aquest vial d'enllaç entre la C-17 i la ronda Sud. Aquest tram, de poc més d'un quilòmetre, està considerat com a via interurbana, de manera que la velocitat està limitada a 80 km/h, força per sobre que la resta de la ronda.

Els veïns consideren que l'entrada a Granollers per aquesta via no té en compte ni la seguretat, ni el medi ambient ni la salut de veïns i usuaris, tant per l'excés de trànsit com de velocitat. En aquest sentit, comparen aquest tram de la N-152z –"una autopista"– amb la ronda Nord al seu pas per Canovelles, on la carretera, malgrat tenir també quatre carrils, "és considerada urbana i hi ha rotondes, semàfors i passos de vianants que limiten la velocitat del trànsit".

Per als veïns, un primer pas seria reduir el límit de velocitat a 50 km/h, com a la resta de la ronda, i posar-hi un radar per garantir que es respecten els límits de velocitats senyalitzats. "D'aquesta manera es reduiria la contaminació acústica, atmosfèrica i també el perill del trànsit", diu una de les veïnes, Carme Canigó.

Un segon pas seria fer millores en aquest tram per a tots els usuaris de la via, com construir voreres o carrils bici per enllaçar el nucli urbà amb els polígons Font del Ràdium i Coll de la Manya. "Ara hi ha molta gent que va a peu, en bici o en patinet pel voral, i altres que circulen per dins la canalització d'aigües per allunyar-se de la calçada". Canigó explica que l'excés de velocitat posa en risc la seguretat de veïns i usuaris, i lamenta que "veïns històrics, de tota la vida, no podem trobar-nos si no agafem el cotxe i anem a voltar fins a la rotonda".

A més, lamenta, les finestres d'algunes cases històriques de la zona són a només un metre i mig de l'asfalt, per on cada dia circulen milers de camions, cotxes i motos a tota velocitat. "Això té conseqüències sobre la nostra salut tant pel soroll com per l'aire que respirem, a més de ser una violació a la nostra intimitat".

El regidor de Mobilitat, Juanma Segovia, recorda que la competència d'aquesta via és de la Generalitat, i assegura que la reivindicació de pacificar-la és compartida pel mateix Ajuntament i per les associacions de polígons de la zona. "Ens hem reunit amb els responsables de Territori i el Servei Català de Trànsit diverses vegades per plantejar una intervenció en aquest punt", diu Segovia. "Cal més seguretat per als veïns i els usuaris de la ronda".

En aquest sentit, el regidor apunta mesures necessàries com limitar la velocitat, la construcció de voreres per accedir als polígons i millorar la senyalització dels carrils laterals per facilitar les entrades i sortides a la carretera. "Hi treballem i continuarem insistint-hi", afirma Segovia.

Edicions locals