Sorotopia guanya la Beca Maria Gaja amb un projecte per fomentar la tecnologia entre les nenes

El projecte proposa tallers i sessions extraescolars per apoderar les nenes i crear referents femenins en l'àmbit de la tecnologia i la programació de jocs

Societat

Eva Gutiérrez i Eva Cuenca, de l'associació feminista Sorotopia
Eva Gutiérrez i Eva Cuenca, de l'associació feminista Sorotopia

Coincidint amb el Dia Internacional de la Ciutat Educadora, l’Ajuntament de Granollers va lliurar dimecres la 16a edició de la Beca Maria Gaja, un ajut dotat amb 3.000 euros i impulsat pel Consell Escolar Municipal amb l’objectiu de fomentar el desenvolupament de projectes que incideixin en la transmissió de valors cívics, pedagògics i democràtics en qualsevol àmbit de la ciutadania.

Enguany, la beca s’ha concedit al projecte Tecnologia i programació de jocs en femení, una iniciativa de l’associació feminista Sorotopia. Eva Cuenca i Eva Gutiérrez, en nom de l’associació, explicaven els detalls del projecte. “Volem ampliar els coneixements tecnològics de les nenes de primària, però, sobretot, apoderar les nenes perquè vegin que aquests temes no són només per a nens, sinó que elles també poden programar, crear jocs i assolir reptes tecnològics, i no només ser usuàries d’aquesta tecnologia”. En aquest sentit, explicaven que actualment ja hi ha molts materials perquè infants i joves aprenguin a crear i dissenyar tecnologia, i el que cal és “mostrar aquest material, a mares i nenes, i ensenyar-los que elles també poden aconseguir el que es proposin”.  

Per tirar-ho endavant, Sorotopia farà xerrades i tallers extraescolars, a més d’una jornada d’informàtica femenina coincidint amb el Dia de la Dona, el 8 de març. Ara com ara, l’entitat ja té el suport d’escoles de primària com Ponent, Lledoner i Salvador Llobet. “La idea és generar espais d’apoderament femení en què hi hagi referències de dones d’àmbits molt masculinitzats”. Aquests tallers s’afegiran a la llarga llista d’activitats que du a terme l’entitat des del seu naixement a la ciutat, ara fa tres anys, com són els grups d’autodefensa, de lectoescriptura, els espais de debat feminista, les sortides, els tallers o les xerrades en anglès, a més de la xarxa de dones i del grup de suport i de cures entre dones per superar situacions de violència.

11 projectes educatius

A banda de la candidatura de Sorotopia, van aspirar a la beca Maria Gaja 10 projectes més. Van ser la construcció d’un bòlid de F1 en miniatura per fomentar les vocacions científiques a l’aula –presentat per l’associació 4Four STEM–; tallers per fer visible les capacitats de les persones amb diversitat funcional –Capaç i Vàlida–; formació per a persones en risc d’exclusió social i laboral –Dimas–; bicibús a l’escola –Granollers Pedala–; i suport i acompanyament en la inserció laboral (Parc Estudi). També la creació de murals al pati de l’escola per reforçar el vincle de l’alumnat amb la ciutat –Escola Granullarius–; la creació d’un podcast entre adolescents i joves per fomentar la llibertat d’expressió i els espais comunitaris –L’Eixida–; sessions de cinema i de reflexió per a docents sobre temes educatius –Associació Cultural–; servei comunitari entre l’alumnat de primària i secundària –INS Carles Vallbona–; i crear espais sans i segurs de desenvolupament social per a infants i adolescents –REIR–.

Finalment, l’entitat guanyadora de l’última edició, EnRaonar, va explicar els projectes i activitats que ha desenvolupat arran de la beca. “L’objectiu era impulsar sessions de reflexió i debat lliure i plural, construir democràcia i posar en relació persones de pensaments diferents”, deia Montserrat Roca. Per fer-ho, el grup ha impulsat xerrades amb ponents de renom i ha fet sessions de cinema i debat. Ha quedat pendent, arran de la pandèmia, una activitat participativa per rememorar situacions d’ajuda i col·laboració col·lectiva, i un projecte fotogràfic per vincular persones d’àmbits i pensaments diferents. “Guanyar el premi t’obliga a comprometre’t, serveix per organitzar-se i és una injecció de positivitat i d’ànims per tirar endavant”, deia Roca.

Ciutat educadora

El lliurament de la beca es va fer en el marc del Dia Internacional de la Ciutat Educadora, que enguany duia per lema La ciutat educadora, ciutat de pau i oportunitats. L’alcaldessa, Alba Barnusell, va llegir el manifest institucional de l’Associació Internacional de Ciutats Educadores i va destacar “la pau, l’educació i la cultura són eines transformadores”. També recordava que Granollers fa prop de 30 anys que treballa “activament per l’educació i la pau”, i que està “compromesa amb la generació d’oportunitats i d’espais per créixer”.

Com fa dos anys, per celebrar el Dia Internacional de la Ciutat Educadora, s’organitzarà una taula rodona virtual entre alcaldes i responsables d’educació de l’Associació Internacional de Ciutats Educadores, en què participaran les ciutats de León (Mèxic), Sevilla, Gijón i Granollers. La sessió tindrà lloc a finals de gener i enguany tractarà aspectes relacionats amb la violència. Per preparar-la, cada municipi organitzarà taules de debat prèvies obertes a tècnics municipals i persones compromeses amb aquests àmbits.

Edicions locals