Jaume Roures: 'Els mitjans locals només tindran continuïtat si són independents'

El productor, impulsor del grup Mediapro, va participar dilluns en una nova sessió dels Debats al Casino

Societat

Ramon Font i Jaume Roures, dilluns al Casino
Ramon Font i Jaume Roures, dilluns al Casino

Xavier Lloreda

Com evolucionaran els mitjans audiovisuals en el futur. Aquesta és la pregunta que Jaume Roures, productor de cinema i fundador del grup Mediapro, va mirar de respondre dilluns en una nova sessió del cicle Debats al Casino, conduïts per l’advocat Ramon Font. Roures va abordar la irrupció de les plataformes de pagament en el sistema audiovisual, i va assegurar que “les noves ofertes d’oci audiovisual no pararan de créixer”.

Aquest model de consum, deia, “no és una ruptura amb el model de televisió convencional, sinó un complement”, i recordava que la televisió encara té un consum elevat, de tres hores diàries de mitjana. “Les plataformes tenen èxit perquè ofereixen continguts atractius, de molta qualitat i a un preu assequible, i no es quedaran en l’àmbit de les sèries i el cinema, sinó que aviat entraran també en el món dels esports”, deia Roures.

També remarcava que Europa ha deixat perdre l’oportunitat de generar una oferta audiovisual potent, entre d’altres perquè “aquí no es treballa una cultura audiovisual als currículums escolars”. “Amèrica ha tingut el domini cultural durant molts anys gràcies al cinema i la televisió, i ara també passa amb les plataformes de continguts audiovisuals”.

Roures també va tractar a la relació entre el futbol i l’audiovisual. “El futbol no té competència en l’àmbit de l’espectacle, perquè no hi ha espòiler possible, mai saps com acabarà un partit”. Per això, deia, “és tan atractiu per a tanta gent”, fins al punt que el negoci que es genera al seu voltant entre patrocinis i publicitat supera els 20.000 milions d’euros cada any a Europa. Malgrat això, deia el productor, “els qui tenim responsabilitat en l’audiovisual no hem de veure el futbol només com un negoci, sinó com un element de cohesió social”. També assenyalava que les noves ofertes d’oci, com Twitch, aniran creixent en el futur, i que, malgrat ser competència de la televisió, seran alhora productes “complementaris”.

Mitjans locals

Entre l’oferta audiovisual, els mitjans locals són els que tenen un futur més garantit. “La proximitat sempre és un plus, i tracten coses que els altres mitjans no tracten, amb un to més proper i que l’audiència entén, i un mercat publicitari propi”, deia Roures, qui posava en valor la força de la televisió i els mitjans locals a Catalunya. Però alertava: “el que garanteix la continuïtat d’aquests mitjans locals és la seva independència, no la submissió als dictats d’un ajuntament o un poder polític”.   

Finalment, Roures va assenyalar tres projectes immediats que hauria d’afrontar l’audiovisual català per guanyar més força. Serien impulsar el hub de les Tres Xemeneies com un centre de referència en investigació i creació de la producció digital; impulsar un gran festival de cinema a Barcelona, entès com un mercat de l’audiovisual per potenciar la indústria del sector; i potenciar la formació d’actors i professionals per poder competir arreu del món.

Llarga trajectòria

Mediapro és líder mundial en continguts multimèdia i destaca en integració de continguts, producció i distribució, amb 7.000 treballadors i 53 oficines arreu del món. Abans de Mediapro, Roures va participar en el desenvolupament de TV3, on va ser responsable de producció de notícies i esports, i també va dirigir el departament de televisió a Dorna, l’empresa que produeix MotoGP.

També va impulsar el diari Público i la cadena La Sexta, i ha produït pel·lícules reconegudes com Los lunes al sol, El buen patrón, Midnight in Paris, Vicky Cristina Barcelona o Salvador, entre moltes altres. “La pandèmia va clavar una bona bufetada a les sales de cinema tradicionals, que han perdut més de la meitat d’espectadors en tres anys; ja veurem si se’n surten”, deia Roures.

Edicions locals