Més radars i més drons a l'AP-7 per controlar la velocitat i reduir els accidents
El trànsit en aquesta via ha augmentat un 26% de mitjana en un any i mig, i el trànsit de camions ho ha fet en un 36%
L'augment de l'accidentalitat a l'autopista AP-7 des de l'alliberament dels peatges ha portat el Servei Català de Trànsit i el Departament d'Interior a reforçar les mesures de control i seguretat a la carretera per millorar-ne la seguretat i reduir els accidents. El pla, presentat aquesta setmana, es desplegarà entre el 2023 i 2025 amb una inversió de 14,3 milions d'euros i, entre altres mesures, preveu utilitzar drons per controlar els punts més conflictius i instal·lar nous radars a l'autopista, on la mobilitat ha augmentat un 26% des de l'alliberament dels peatges.
Una de les primeres mesures que s'han aplicat aquesta setmana mateix ha estat la limitació de la velocitat a 100 km/h entre Martorell i Gelida els divendres a la tarda, dissabte al matí i diumenge a la tarda i els camions hauran de circular per la dreta en aquest tram d'uns 7 quilòmetres. La mesura respon a un estudi que assenyala que, en aquest tram, els vehicles no respecten prou les distàncies de seguretat i també corren massa, motiu pel qual s'han registrat múltiples accidents els últims mesos.
El Servei Català de Trànsit vol estendre sistemes de velocitat variable a més trams de la via i té l'ull posat en el tronc central de l'AP-7 en espera que l'Estat, que és el titular de l'autopista, pugui aplicar mesures en aquest sentit, com li ha reclamat la Generalitat. Trànsit ja va limitar la velocitat a 100 km/h per hora entre Granollers i el Papiol fa uns mesos.
Més radars i ús de drons
Als punts on hi ha més accidents també s'instal·laran nous radars. A més, es faran servir drons per controlar punts viaris conflictius. La primera missió serà a l'enllaç de la C-60 / AP-7 per analitzar l'origen de la pertorbació de la Roca en el retorn dels diumenges i també a la B-23 i AP-7 per controlar les infraccions d'incorporació, que són un risc per a la seguretat viària i ocasionen retencions. Més endavant, aquests aparells també serviran per multar.
Limitacions per als camions
Entre altres mesures, el pla també preveu limitacions de vehicles pesants en un tram del Baix Ebre, on els camions hauran de circular pel carril de la dreta, i en els retorns de cap de setmana s'habilitaran 70 quilòmetres de carrils addicionals entre Montornès del Vallès i Sant Celoni i entre Vilafranca del Penedès i el Papiol per dotar la via de més capacitat.
Més accidents i més morts
La mobilitat ha augmentat de mitjana un 26% en aquesta autopista des que es van alliberar els peatges, l'agost del 2021, i la circulació de camions ha incrementat un 36%. En tres trams (Bellaterra / C-58, C-59 / Mollet i Mollet / Montmeló), el trànsit ha baixat per la desviació de la circulació cap a altres vies alliberades, com pot ser la C-33, però la tendència general és d'augment.
Els accidents també han incrementat a l'AP-7. El 2019 l'autopista va registrar 503 accidents amb víctimes, 32 dels quals amb persones mortes o ferits greus, mentre que el 2022 aquests sinistres van augmentar fins als 647, dels quals 55 amb morts o ferits greus. Els morts en aquesta via han passat de les 15 l'any 2019 a les 24 l'any passat, i les persones ferides de gravetat de 19 a 52.